Viikon kuulumisia ja hyviä uutisia!

Toivottavasti teillä on ollut rentouttava ja onnistunut juhannus takana! Me oltiin pari päivää mökillä ja alkuviikko meni perheeni luona. Mulla sattui olemaan jopa 5 vapaapäivää putkeen, joten sain pitää tässä välissä ihan pitkältä tuntuvan loman. Melkein kokonaiseen vapaaseen viikkoon mahtui muun muuassa omalla terassilla auringon ottamista (onneksi edes keskiviikolle sattui aurinkoinen ja suht lämmin keli!), itsetehdyn jäätelön syömistä, siskoista kuvien ottamista, hyvien salaattien tekemistä oman kasvimaan yrteistä yms, pihatreeniä äidin ja siskon kanssa, metsälenkkejä ja mökillä ajan viettämistä. Yhtenä iltana lähdettiin siskoni kanssa lenkille rantaan siinä puolen yön maissa, otettiin teet termariin ja pysähdyttiin lenkin puolessa välissä rantaan katselemaan maisemia - kaunista ja tietysti niin ihanan valoisaa!

Tänään ajeltiin takaisin Kuopioon ja käytiin siskojen kanssa vähän kiertelemässä Ikeassa sekä kauppoja Matkuksessa. Tänään kävin myös tekemässä lyhyen työvuoron ja nyt illalla olisi tarkoitus laittaa vähän kotia, sekä valmistautua tulevaan viikkoon. Olisi nimittäin paljon hommaa tiedossa arkiviikolle! Huomenna olisi tarkoitus suunnata pitkästä, pitkästä aikaa yliopistolle päiväksi tekemään hommia ja käydä tekemässä treeni alta pois.

Ja opinnoista puheen ollen, saatiin poikaystäväni kanssa tosi hyviä uutisia! Meille napsahti nimittäin molemmille kandityöstä toiseksi paras arvosana, eli nelonen!! :) Tuli kyllä hyvä fiilis! Yksi vaihe molemmilla saatu pian päätökseen ja uusia juttuja kohti. Sitten varmaankin gradu seuraavaksi laitettava työn alle tässä heti, kun mahdollista! :)

Tykkää-merkinnät

Kommentit

Aamupala, jolla jaksan

Ihan heti tähän alkuun kiitos kaikille teille ketkä kirjoititte omista kokemuksista tänne postaukseen. Vastaan niihin mahdollisimman pian. Välillä tuntuu muuten kieltämättä hiukan hankalalta se, mihin rajan vetää, paljonko täällä blogissa kertoo esimerkiksi omista ajatuksista ja elämästä. Oli kuitenkin tosi mukava saada teiltä kommentteja aiheeseen liittyen, kuulla teidän ajatuksia ja kokemuksia. Pitää vain keskittyä Kuopiossa asumisen hyviin puoliin, vaikka olisikin ihana asua lähempänä esimerkiksi perhettä ja ystäviä.

Mutta aiheesta toiseen. Tässä nimittäin pitkästä aikaa aamupalapostausta. Tämän tyylisen aamupalan oon tehnyt nyt monesti viime aikoina ja tälläisella setillä jaksan hyvin lounaaseen saakka. Jos tiedän, etten voi syödä lounasta (jos mulla on esimerkiksi 6h kestävä työpäivä ilman lounastaukoa), syön näiden lisänä aamulla esimerkiksi pähkinöitä / luomu kauraleipää / avokadoa, jotta jaksan siihen asti kunnes voin syödä seuraavan kerran. Tosin mulla on välillä tosi huono ruokahalu aamuisin, jolloin on hankalaa keksiä sellaisia vaihtoehtoja, joita tekee mieli syödä aamulla. Jos ei kertakaikkiaan tee mieli syödä mitään, vihersmoothien ja bulletproof -kahvin yritän ainakin saada juotua. :)
Vihersmoothie kahdelle:

- 1 jäinen banaani
- 1 kuorittu sitruuna
- 2-5 palaa pinaattia (laitoin pakastepinaattia)
- parsakaalia (laitoin pakasteparsakaalia)
- loraus kauramaitoa (luomu)
- vettä
- proteiinijauhetta (esim. riisiproteiini / hamppuproteiini)

= Kaikki blenderissä sekaisin.

Jos haluaa smoothiesta makeamman, lisää sekaan esimerkiksi tuoreananasta tai luomu omena.

Bulletproof -kahvi kahdelle:
- 2 kuppia valmista luomukahvia
- voita 1 rkl
- MCT-öljyä 1 rkl
- kookosöljyä 1rkl
- macaa 1 tl
- ripaus urtekram vaniljajauhetta / kanelia

= Kaikki blenderissä sekaisin.

Mitä teidän tulee tehtyä useimmiten aamupalaksi?

Tykkää-merkinnät

Kommentit

Kehonhuollosta, terveydestä ja suosittelut FITWOOD pilatesrullalle

Kehonhuoltaminen on tärkeää liikunnan ohella, eikä putkirullausta, venyttelemistä tai tarpeen tullen hierojalla käymistä kannata unohtaa. Minulle ryhmäliikuntatunneilla ohjaajatkin jo huomauttivat, että olkapääni ovat kääntyneet liikaa eteenpäin ja ryhti huonontunut. Keväällä kaiken kiireen keskellä en muistanut/jaksanut venytellä lähellekään riittävästi. Se oli varmaan yksi syy siihen, että kaulani ja niska- sekä hartiaseutu meni pahasti jumiin ja aiheutti monia erilaisia oireita. Asiaa ei tietenkään auttanut yhtään se, että istuin koneella usein aika pitkiäkin päiviä, mikä vaikutti ryhtiin sitä heikentävästi... Onneksi hierojalla käyminen helpotti tilannetta, mutta noiden kevään aikana vaivanneiden niska- ja kaulaongelmien jälkeen olen taas muistanut venytellä sekä huoltaa kehoa vähän paremmin, eikä nyt ongelmia oo sen suhteen pahemmin ollut. Kehonhuoltamiseen menee loppujen lopuksi hyvin vähän aikaa, mutta se vaikuttaa kuitenkin tosi positiivisesti etenkin, kun asiaa tarkastelee pitkällä aikavälillä.
Jos elämässä on monia asioita meneillään kuten opinnot, paljon töitä ja niin edelleen lisää stressiä yleensä entisestään ajatukset, että on "pakko" tehdä terveyden eteen sitä ja tätä, kuten nukkua riittävästi, juoda tarpeeksi vettä, syödä säännöllisesti, välttää sokeria, muistaa levätä, liikkua monipuolisesti, ottaa ne vitamiinit joka ilta, venytellä kolme kertaa viikossa, ylläpitää säännöllinen unirytmi, olla juomatta liikaa kahvia jne.

Joskus voi toimia paremmin se, että keskittyy arvostamaan esimerkiksi kehoaan ja terveyttään aikaisempaa enemmän, jolloin tekee automaattisesti parempia valintoja arjessa. Kun asioiden arvojärjestys ja ajatukset muuttuvat, voikin yhtäkkiä löytyä enemmän aikaa esimerkiksi liikuntaan ja rentoutumiseen. Ehkä menee hiukan aikaisemmin nukkumaan, valitsee työpaikalla kahvitauolla omenan, tarjolla olevan pullan sijasta, valitsee rappuset hissin sijasta, jättää auton omaan pihaan ja pyöräilee ruokakauppaan, putkirullailee/venyttelee illalla puhelimen selaamisen tai netissä roikkumisen sijasta, kävelee/pyöräilee työmatkat, kantaa vesipulloa matkassa, jolloin tulee helpommin juotua päivän mittaan enemmän vettä jne.

Pienistä asioista koostuu kokonaisuus. Kaikkia muutoksia ja tavoitteita ei tarvitse kirjoittaa ylös tai pyöritellä jatkuvasti päässään. Muutokset tapahtuvat yleensä automaattisesti, kun arvot ovat muuttuneet. Niistä asioista, mitä arvostaa huolehtii tietenkin ihan automaattisesti. Tähän olen pyrkinyt siirtymään ja olemaan itselleni myös armollisempi. Jos töissä menee jokin päivä matkoineen yli 11 tuntia ja siihen päälle vielä muut hommat, jolloin päivälle aktiivista tekemestiä voi kertyä se yli 13 tuntia, jopa enemmänkin, onko oikeasti järkevää enää lähteä kuntosalille vai olisiko kenties keholle parempi vaihtoehto käydä rauhallisella iltalenkillä ja huoltaa kehoa esimerkiksi putkirullauksen parissa! :)
Itse myös huomaan, että kun hankin putkirullan kotiin, on tullut huomattavasti useammin rullailtua. Ja 5-10 minuuttia auttaa ja sekin on parempi kuin ei mitään. Nimittäin yksi asia mistä olen myös yrittänyt päästä eroon, on ajattelutapa "kaikki tai ei mitään". Joko treenaan ihan täysillä tai sitten ajattelen liian helposti, että nyt on tullut muutenkin taukoa, joten samapa tuo, vaikka tulee taas viikko taukoa ennen kuin aloitan taas täysillä... Ei näin tietenkään. Esimerkiksi 20 minuuttia lenkkeilyä joka päivä tuntuu hyvin vähältä jopa niin vähältä, että se on helppo jättää välistä. Kuitenkin joka päivä edes se 20 minuutin lenkkeily tekee yhden viikon aikana jopa 2 h 20 minuuttia, mikä kuulostaakin jo paljon paremmalta!
Alapuolella liikkeitä, joita teen usein putkirullalla. Käyn läpi yleensä ainakin pohkeet, yläselän, etureidet, takareidet, reisien ulkosyrjät, käsivarsien ojentajat ja useimmiten myös edellä mainittujen lisäksi pakarat ja sisäreidet. Keskityn erityisesti niihin alueisiin, jotka kaipaavat rullausta. Välillä teen ihan pikaisen rullauksen esimerkiksi vain yläselälle ja jaloille, välillä sitten ihan ajan kanssa käyn läpi käytännössä lähes koko kropan.
Kuvassa näkymä putkirulla saa muuten multa ja poikaystävältäni suosittelut! Kyseessä on siis FITWOOD -merkkinen pilatesrulla. Suurena plussana näissä FITWOOD -tuotteissa on se, että ne suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa Pohjoismaisesta laadukkaasta puusta. FITWOOD -tuotteissa yhdistyvät pohjoismainen puu, kestävyys ja kaunis design. Muut merkin tuotteet löydät halutessasi tämän linkin takaa. Kestävyys ja ekologisuus ovat itselleni tärkeitä asioita. Niinpä tällaisen hankkimisesta ja käyttämisestä tulee eri tavalla hyvä mieli, kun tietää tuotteen alkuperän ja sen, että on valmistettu hyvin ja kestävät pitkään käytössä, sekä ovat materiaaliltaan laadukasta. :)

Tämän rakenne on jämäkkä ja tämä tuntuu myös yllättävän tehokkaalta käytössä. Jäi siis mulla ja poikaystävälläni käyttöön. Vaikka rulla on jämäkkä, se soveltuu voimakkaan hieronnan lisäksi myös kevyempään rullailuun ja venyttelyyn. Kaiken lisäksi tämä on kivan näköinen, eikä tätä tarvitse piilottaa kaappiin. Yrityksen ajatuksena onkin valmistaa urheiluvälineitä, jotka näyttävät kivalta myös esillä ja sopivat kodin sisustukseen. Kun kuntoiluvälineet ovat esillä, niihin todennäköisesti tulee tartuttua herkemmin ja tehtyä liikkeitä esimerkiksi kotihommien ohessa. Itsekin pidän tätä olohuoneessa esillä. Kun rullan ohi kävelee monta kertaa päivässä, sen kieltämättä paljon helpommin nappaa myös hetkeksi käyttöön ja rauhoittuu päivän keskellä hetkeksi rentoutumaan.

Klikkaamalla kuvaa pääset halutessasi ostoksille. :)

Ihana idea kyllä tällä yrityksellä, tykkään!

*Yhteistyössä FITWOOD

Tykkää-merkinnät

Kommentit