asiaa terveydestä ja vihersmoothie ohje

Itselläni on ollut jo teinivuosista saakka alhainen hemoglobiini. Se mistä sain helpotuksen ja avun tähän ongelmaan oli yksinkertaisesti lisätä pinaattia (ja nokkosta) ruokavalioon. Käytän pinaattia päivittäin muun muassa gluteenittomien lettujen ja sosekeittojen seassa, mutta myös ihan pakastimesta sulatettuna vihersmoothien seassa. Sen jälkeen kun aloin lisätä pinaattia ruokavaliooni, on hemoglobiini pysynyt hyvällä, ellei jopa erinomaisella tasolla. Sitä kannattaa siis kokeilla jos tuntuu, ettei mikään muu tunnu auttavan.
Aiemmin söin yhtenään lääkärin määräämiä rautatablettikuureja. Moni rautatabletteja käyttänyt tietää, että ne aiheuttavat usein pahoinvointia. Juttelin jokin aika sitten myös Erkki Palviaisen kanssa aiheesta. Hän oli myös sitä mieltä, että ensisijaisesti kannattaa yrittää korjata raudan puute ruokavalion avulla. Kokemuksesta tiedän, että rautatableteilla hemoglobiiniarvo ei pysyvästi korjautunut. Kun taas ruokavaliolla (pinaatilla) tilanne on nyt hyvä. Mitään vakavampaa terveydellistä syytä minulla ei huonoihin rauta-arvoihin ollut, yksinkertaisesti vain tämä meitä naisia joka kuukausi koskettava asia... :) 


Miksi pinaattia?

- Pinaatti sisältää runsaasti rautaa. 
- Pinaatti on A-ryhmän vitamiinien lähde. Siinä on myös K-vitamiiniä, joka osaltaan estää verisuonia kalkkeutumasta. Yksi kipollinen tuoretta pinaattia sisältää melkein 200 prosenttia K-vitamiinin päivän saantisuosituksesta. K-vitamiini on muun muassa tärkeää luiden hyvinvoinnille. 
- Suojaa vatsan limakalvoja ja ehkäisee vatsahaavoja. 
- Edistää ihon hyvinvointia.
- Pinaatissa on myös syöpää torjuvia fytokemikaaleja. 
- "Pinaatti kuuluu harvoihin kasviksiin, jotka ovat terveellisempiä keitetettynä tai höyrytettynä kuin raakana. Tämä johtuu siitä, että lämmittäminen vähentää pinaatin sisältämän oksaalihapon määrää. Kyseessä on luonnollinen happo, jonka tiedetään heikentävän kalsiumin ja raudan kaltaisten ravintoaineiden imeytymistä kehoon." Lähde täällä. Tämän takia pinaatti kannattaa keittää ennen sen lisäämistä smoothien tai ruokien sekaan. 


Vihersmoothie: 

- Pinaattia (itse laitan smoothien sekaan noin kourallisen pinaattia).
- Kauramaitoa
- Vähän vettä tai jääpaloja
- Kypsä banaani luomuna. Kannattaa lohkoa banaani pakastimeen ja lisätä se smoothien sekaan jäisenä. 
- Omena (luomu)
- Opti-MSM jauhe
- Joinakin kertoina lisään smoothien sekaan riisiproteiinia.
- 1 rkl chia-siemeniä. Chia-siemenet kannattaa laittaa turpoamaan veteen esimerkiksi edellisenä iltana  tai viimeistään puoli tuntia ennen smoothien tekemistä. Itse laitan yhteen desiin vettä yhden ruokalusikallisen chia-siemeniä turpoamaan.

Mukavaa illanjatkoa kaikille!

Itse lähden nyt lenkkeilemään ja siskoni kanssa kauppaan hakemaan vähän herkkuja. Illalla uppoudun kirjan pariin. Tällä hetkellä menossa on yksi todella mielenkiintoinen kirja nimeltä "Portaat taivaaseen" Lorna Byrne. En kuulu kirkkoon, enkä sanoisi, että olen uskonnollinen. Tämä kirja on kuitenkin ihanaa iltalukemista.

Lähteet (tämä sivu, tämä ja tämä).  

Tykkää-merkinnät

Kommentit

Anonyymi
,
Täälläkin ilmoittautuu lukija, joka jo kaipailee hyväntuulisia kirjoituksiasi. Toivottavasti sinulla on kaikki kunnossa. Mukavaa kevään odotusta 😊 -Ida
merenhelmi,
Heippa!

Anteeksi kovasti viivästyneestä vastauksesta. Käytän lehtikaalia aina kesällä kun äiti kasvattaa sitä omalla kasvimaalla. Haluaisin kovasti käyttää sitä nyt talvellakin, mutta kaupan lehtikaalit ovat olleet niin kitkerän makuisia, enkä ole löytänyt mistään lehtikaalia luomuna. En valitettavasti oikein osaa sanoa miten se imeytyy, mutta uskoisin, että hyvin. 😊 Kesällä täytyy muistaa syödä paljon lehtikaalia 😊
www.blogger.com/profile/015246971550904167
merenhelmi,
Niin ja tosiaan tästä asiasta puhuttiin juuri äidin kanssa... Ensi kesänä aion kuivattaa oman kasvimaan lehtikaalia! 😊 Sitten sitä voi kätevästi lisäillä smoothien tai puuron sekaan koko vuoden ajan... 😊
www.blogger.com/profile/015246971550904167
merenhelmi,
Hei Ida! Ihana kuulla 😊 Kiitos kauniista sanoistasi <3 <3
www.blogger.com/profile/015246971550904167
merenhelmi,
Hei!

Totta, olen lukenut samasta asiasta. Sen takia käytän pinaattia kuuriluontoisesti, mutta en tietenkään päivittäisessä ruokavaliossa kaiken aikaa.
www.blogger.com/profile/015246971550904167
merenhelmi,
Hei Sini!

Itseasiassa täytyy sanoa, etten ole kuullutkaan! On jotenkin mennyt ihan kokonaan ohitse! Kiitos kovasti vinkistä! Tällä hetkellä syön b12 vitamiinia tablettina, mutta en tiedä miten hyvin se imeytyy...

Mukavaa illanjatkoa ja aurinkoista kevättä 😊
www.blogger.com/profile/015246971550904167
Susanna,
Mozzarella-pinaattiperunat on myös tosi hyviä. Minä olen lähes vegaani mutta rautaa saan pavuista, pähkinöistä, pinaatista ja linsseistä
www.blogger.com/profile/112214999118096065
merenhelmi,
Oi niitä täytyy kyllä kokeilla! 😊
www.blogger.com/profile/015246971550904167
merenhelmi,
Ja jep! 😊 Täälläkin tulee syötyä papuja, pähkinöitä ja linssejä lähes päivittäin:) Niin hyviäkin vielä!
www.blogger.com/profile/015246971550904167
merenhelmi,
Hei!

Anteeksi kauheasti mulla oli jäänyt jotenkin jäänyt tähän viestiin vastaaminen 😲 Mutta käytän spirulinaa! Tosin nyt en oo hetkeen käyttänyt kun se pääsi loppumaan, mutta käydessäni perheen luona tulee otettua spirulina "shotteja" (vesi + spirulinajauhetta) eikä oo kyllä mitään maailman herkullisinta 😉
www.blogger.com/profile/015246971550904167