helppo ja terveellinen lounas!

Jälleen yhtä ohjetta kehiin! Tosin vähän nyt tätä bloggaamista on hidastanut se, että mulla on tälle viikolle kolme tenttiä (tälle päivälle 2) ja ei siinä vielä mitään, mutta oon kauheessa flunssassa. Finrexin ja inkivääriteen voimalla mennään siis tämä päivä :D Perjantaina alkaa sitten onneksi vähän rennompi jakso koulun osalta! Mutta nyt postauksen aiheen pariin...
Vaikka mä tykkäänkin ruuanlaitosta ja leipomisesta, tulee arkena kuitenkin usein tehtyä juuri niitä ruokia, mitkä saa vaan valmiiksi mahd. nopeasti ja vaivattomasti, sama homma myös esim. aamupalojen kanssa. Viikonloppuna kokkaillaan usein poikaystäväni kanssa vähän pidemmän kaavan mukaan, mutta arkena ei aina voi, eikä jaksa käyttää ruuanlaittoon niin paljon aikaa (treenit, kouluhommat, kodin siistinä pitäminen, työt...). Ymmärrätte varmasti mitä tarkoitan... :)
Sosekeitto taitaa olla sellainen ruoka, mitä oon tehnyt tän vuoden aikana varmaan mennen tullen eniten :D Kun valmistaa kerralla ison kattilan jääkaappiin valmiiksi, riittää siitä monelle päivälle. Keitto on myös tosi yksinkertainen ja nopea tehdä. Kasvisten ja juuresten pilkkomiseen menee ehkä 5 minuuttia ja keitto valmistuu itsestään kattilassa pienellä lämmöllä hautuen. Lopuksi laitan vaan vähän (luomu) kermaa sekaan (kermaa lisäämällä keitosta tulee vähän ns. ruokaisampi ja täyttävämpi), sekä soseutan pamiksilla. Keitosta saa tehtyä vaikka minkälaisia variaatioita, joten siihen ei pääse myöskään kyllästymään :) Sen lisäksi tämä on todella edullinen ja terveellinen ruoka! Ainut on vaan se, että jos tekee tätä usein lounaaksi, tulee riittävästä proteiinin saannista huolehtia. Niimpä syönkin usein keiton lisäksi esimerkiksi paistetun kananmunan (tai parikin) gluteenittoman näkkärin kanssa. Usein lisään myös keiton päälle siemeniä, pähkinöitä ja vuohenjuustoa antamaan lisäenergiaa.


Avokadoa tulee myös syötyä ns. lisänä usein silloin jos lounas on muuten vähän kevyempi. En vaan voi luopua avokadosta, vaikka "Syö oikein oman tyyppisi mukaan" -kirja muistaakseni tyrmääkin sen o-veriryhmäläiseltä... :) Kirja on muuten tosi mielenkiintoinen ja olenkin vähentänyt niiden ruoka-aineiden käyttöä, mitkä ei kirjan mukaan sovi omalle veriryhmälleni tai jotka luokitellaan minulle ns. haitalliseksi. Tästä voisin kirjoittaa vaikka miten pitkästi, mutta jos aihe kiinnostaa, kannattaa hakea kirja lainaan esim. kirjastosta. Osa sanoo tämän olevan humpuukkia, mutta en oo huomannut, että ton kokeilemisesta mitään haittakaan on ollut, päinvastoin. Itseasiassa monet niistä ruoka-aineista, jotka on o-veriryhmäläisen listalla luokituksena "haitallinen", olen jättänyt automaattisesti pois ruokavaliostani jo vuosia sitten / huomannut, ettei ne sovi yhtään keholleni (mm. kaurapuuro/ylipäätään kaura yhtenä esimerkkinä). Sitä vaan, että ihan mielenkiintoista. Tietenkään mitään ei pidä sokeasti uskoa, mutta uusille jutuille olen kyllä avoin.
Tämä keitto valmistui kaikesta mitä kaapista sattui löytymään:

- 3 isoa sipulia
- 4 valkosipulin kynttä
- Oliiviöljyä (luomu)

- luomuporkkanoita (ei tarvitse kuoria, pesin ainoastaan)
- purjoa
- puolikas bataatti
- puoli purkkia luomu kermaa
- mausteita voi laittaa oman mielensä mukaan (esimerkiksi chili sopii tähän hyvin)
- Vettä

Päälle voi laittaa esim:

- Kurpitsansiemeniä
- Seesaminsiemeniä
- Pari palaa vuohenjuustoa

1. Pese luomuporkkanat (ei tarvitse kuoria). Pilko sipuli ja valkosipuli, sekä muut juurekset / vihannekset.
2. Laita kattilan pohjalle tilkka oliiviöljyä. Pyörittele sipulia ja valkosipulia öljyssä hetken aikaa. Lisää sen jälkeen juurekset ja vihannekset ja sekoita niitä hetken aikaa miedolla lämmöllä oliiviöljyssä.
3. Lisää noin litra vettä ja keitä hitaalla lämmöllä kypsiksi.
5. Tämän jälkeen lisää sekaan mausteet ja soseuta sauvasekoittimella.
6. Lopuksi lisää kerma.

 

Tykkää-merkinnät