helppo, nopea ja terveellinen lounasvinkki!

Suosin lounaaksi muun muassa erilaisia salaatteja, kasviksia ja kvinoaa/riisiä, sekä kasvissosekeittoja. Talvella tein enemmän kasvissosekeittoja kuin nyt kesän saapuessa (tai kesän ja kesän, aika viileää tuolla ulkona on edelleen). Nyt kesällä salaatteja tulee kuitenkin todennäköisesti suosittua keittoja enemmän. En muuten malta odottaa sitä, että pääsen perheeni luokse... Siellä voin hakea salaattiainekset omalta kasvimaalta! Luksusta :) Tänään tein kuitenkin bataatti-porkkanasosekeittoa ja siitä tuli niin hyvää, että ajattelin jakaa ohjeen myös täällä blogin puolella. Aina silloin kun teen keittoa lounaaksi, syön usein lisäksi myös esimerkiksi luomu kananmunan tai pari palaa gluteenitonta leipää. Pelkällä keitolla en yleensä pärjää kovin pitkään, mutta pienen lisukkeen kanssa keitto on todella hyvä lounasvaihtoehto.

Bataatti-porkkanasosekeitto 

- 1 kg luomu porkkanoita (ei tarvitse kuoria)
- 3 sipulia
- 5 valkosipulin kynttä
- 2 rkl oliiviöljyä
- Puolet pienestä bataatista
- 0,3 dl kermaa (Laitoin nyt kermaa, vaikka en yleensä muuten käytä kermaa oikeastaan ollenkaan ruuanlaitossa. Kerman voi korvata esimerkiksi laittamalla 1 dl creme fraichea).
- Noin 5 cm pala tuoretta inkivääriä
- Ripaus ruususuolaa / yrttisuolaa (esimerkiksi Herbamare-yrttisuolaa)

Päälle voi laittaa esimerkiksi öljyhampun- tai kurpitsansiemeniä. Mausteeksi käy esimerkiksi kuivattu rakuuna.

Ohje on alunperin äidiltä. Muokkasin sitä hiukan kun laitoin bataattia sekaan. Alkuperäinen ohje löytyy täältä.

Ohje 

Pilko porkkanat, sipulit, valkosipuli ja bataatti. Laita kaikki kattilaan ja freesaa niitä hetki oliiviöljyssä. Heitä sekaan inkivääri. Lisää niin paljon vettä, että kaikki kasvikset peittyvät reilusti. Keitä kasvikset pehmeiksi pienellä lämpötilalla (noin puolen tunnin ajan). Soseuta keitto sauvasekoittimella. Lisää kerma / creme fraiche ja mausteet. Jos soppa on liian paksua, voi sekaan lisätä myös vähän kiehuvaa vettä.

Kannattaa kokeilla! Tämä on tosi herkullista, mutta myös hyvin edullista ja terveellistä. Kun tekee ison kattilan jääkaappiin odottamaan, siitä lämmittää keittoa monelle päivälle.

Tykkää-merkinnät

Kommentit

Anonyymi
,
Esim raejuusto toisi tuohon hyvin proteiinia 😊 se on kuitenkin suht tärkeä...
merenhelmi,
Niimpä, totta. Itselleni ei sovi raejuusto, enkä valitettavasti pysty syömään sitä... Mutta niille kenelle se sopii, niin sitä on kyllä helppo lisätä just vaikka keiton (ja muidenkin ruokien) sekaan antamaan proteiinia, kuten kirjoitit! 😊
www.blogger.com/profile/015246971550904167
Anonyymi
,
Mulle ei myöskään sovi raejuusto ja olen niin monesti harmitellut tätä, koska se olisi niin helppo ja nopea tapa saada proteiinia ruokavalioon. Itse olen paljon liikkeellä enkä ole muutenkaan mikään keittiöihminen, joten haluan, että syöminen on vaivatonta ja helposti toteutettavissa. Meillä mies syö luomuraejuustoa ja melkein kateellisena katson, kun tekisi niin itsekin mieli sitä syödä. 😃
Anonyymi
,
Saanko kysyä miksi sinulle ei sovi raejuusto? Kieltääkö esim. lääkäri sen? Onko vakavaa?
merenhelmi,
Hei!

Ei ole vakavaa. Minulle ei vain oikein sovi maitotuotteet, joten en viitsi syödä mitään sellaista, mikä ei tee keholleni hyvää tai on rasite. Raejuuston pääraaka-aine on pastöroitu rasvaton maito. Mielestäni ravinnon suhteen kannattaa kuunnella omaa kehoa, koska itse tietää kuitenkin parhaiten, mikä itselle sopii ja mikä ei. Minulle tulee esimerkiksi maidosta ja maitotuotteista tosi huono olo ja maha kipeäksi. Itse kyllä edelleen vähän luistan maidottomasta ruokavaliosta, sillä käytän silloin tällöin kahvissa vähän maitoa, mutta pitäisi päästä siitä tavasta kokonaan eroon ja laittaa kahviin maidon sijasta esimerkiksi soijajuomaa tai riisijuomaa.
www.blogger.com/profile/015246971550904167