hyvinvoinnista ja syksyn hyviä päätöksiä

Kirjoitin eilisessä postauksessa, että olen tehnyt terveyden suhteen muutamia hyviä päätöksiä. Tämän viikon alusta aloitin oikein muutoksen syksyn oman hyvinvointini eteen. Olen aina ollut vähän taipuvainen stressiin ja suorittamiseen. Koitan oikeastaan aina antaa kaikkeni minulle tärkeisiin asioihin ja vieläkin enemmän... Pyrin aina kehittymään ja olemaan parempi niissä asioissa mitä teen ja sehän on ainoastaan hyvä asia, jos siitä ei ota liikaa paineita. Pidemmän päälle stressaamisella voi kuitenkin olla huomattavia vaikutuksia terveyteen ja uskon, että viime kevään pahat migreenikohtauksetkin olivat ainoastaan peräisin stressistä. Vaikka en tuntenut olevani stressaantunut, sitä kuitenkin olin.. Lukuvuosi opiskeluiden parissa oli stressin takia elimistölle kova koettelemus, olin käytännössä kaiken aikaa kuumeessa, hiukset ohenivat huomattavasti, migreeni oli arkipäivää... Kun loma alkoi, lähes kaikki oireet helpottivat. Edelleenkään vastustuskyky ei ole ihan kunnossa, mutta tämä onkin vähän pidempi projekti kuin olisi osannut ajatella. 15-vuotiaana aloitin töiden tekemisen ja nyt alkaa toinen vuosi kun teen työkseni ainoastaan blogia, nyt on siis aikaa ihan kunnolla keskittyä omaan terveyteen ja hyvinvointiin.
Olen lisännyt päiviini monia rentouttavia asioita, kuten aamuvenyttelyä, sekä illalla joogaamista ja meditointia. Muutenkin olen kiinnittänyt taas loman jälkeen enemmän huomiota liikuntaan, se kun tuntui välillä vähän unohtuvan kiireisen kevään keskellä, vaikka kiire ei oikeastaan koskaan oo tekosyy liikunnan jättämiselle.
Vielä on paljon oppimista niin ruokavalion kuin terveydenkin suhteen, mutta tässä ensimmäisen viikon parannukset, joihin olen taas loman jälkeen palannut.

Ravinto:

- Olen juonut heti herättyäni kaksi lasia vettä tyhjään vatsaan.

- Kiinnittänyt huomiota siihen, että syön säännöllisesti (viisi kertaa päivässä).

- Olen alkanut ottamaan chlorella levää, spirulinaa, sekä vehnäorasta. (Jos kiinnostuit, kurkkaa kattava postaus aiheesta äidin blogista täältä).

- Aamuisin olen heittänyt marjasmoothien sekaan opti-msn jauhetta, siitepölyrakeita, magnesiumjauhetta, lesitiiniä ja macaa.

- Kiinnittänyt huomiota jodin saamiseen (kurkkaa "saatko riittävästi jodia? -postaus äidin blogista täältä).

- Olen vähentänyt kahvin juomista (yksi kuppi koko viikon aikana on jo saavutus minulle :D)

- Juonut runsaasti vettä. Olen pitänyt juomapulloa koko ajan mukana, missä olenkaan liikkunut.

- Kiinnittänyt tarkemmin huomiota gluteenittomaan ja maidottomaan ruokavalioon.

- Jättänyt tällä viikolla sokerit ihan minimiin.

- Alkanut juomaan molkosania.

- Muistanut ottaa kalaöljyn.

Liikunta

- Olen alkanut joogaamaan aamuisin ja venyttelemään enemmän.

- Käynyt joka päivä vähintään tunnin lenkin.

- Tänään tai huomenna käyn ostamassa kymmenen kerran uintikortin uimahalliin. Ihanaa päästä pitkästä aikaa uimaan ystävän kanssa matkaa.
Muut
- Olen alkanut nukkumaan joka ilta viimeistään 22.00. Minulle tuntuu sopivan huomattavasti paremmin sellainen rytmi, että menen ajoissa nukkumaan ja herään aikaisin. Aamulla on levännyt ja tosi virkeä olo aloittaa uusi päivä.
- Koittanut ajatella mahdollisimman positiivisesti, sekä kiinnostunut meditoinnista.
- Viettänyt aikaa metsässä, se on niin rauhoittavaa. Olen käynyt metsässä lenkillä, sekä tehnyt päivän retken äidin kanssa puolukkaan. Kerättiin myös terveellisiä nokkosensiemeniä. (Kurkkaa postaus meidän retkipäivästä täältä postauksesta).
- Lainannut ison pinon terveys- ja hyvinvointikirjoja kirjastosta. Myös englanninkielisiä romaaneja ja englannin-kielioppikirjoja tuli napattua mukaan.
Tästä lähdetään.

Tykkää-merkinnät

Kommentit

merenhelmi,
Hei 😊

Nämä eivät ole siis sellaisia listoja, joita minun pitäisi tehdä vaan ajatuksen virtana kirjoitin tähän postaukseen asioita, mitä olen muuttanut tämän viikon aikana 😊 Nämä ovat tuntuneet minulla niin hyviltä, että uskon jatkavani näitä.

Terveyteen ja liikuntaan liittyvät asiat eivät ole mielestäni koskaan olleet minulle sellaista pakkopullaa tai suorittamista vaan tulevat enemminkin luonnostaan. Tähän postaukseen kirjoitin asioita, joita olen tehnyt tällä viikolla, mutta pidän varmasti myös vapaapäiviä lenkkeilystä. Tällä viikolla olen lenkkeillyt ja venytellyt joka päivä. Olen ollut niin jumissa, että on tehnyt tosi hyvää venytellä joka päivä. En tietenkään ota koskaan stressiä siitä, että pitäisi mennä lenkille tai syödä terveellisesti 😊 Lähden aina lenkille jos siltä tuntuu.

Minulla on todella herkkä elimistö, että toisaalta minun on käytännössä pakko olla ilman sokeria, vehnää, alkoholia.. Että niissä asioissa joudun väkisinkin olemaan tosi tarkkana, enkä saa lipsua. Mutta liikunta on aina ollut minulle sellainen asia, josta tykkään todella paljon. Liikun, koska nautin siitä, en sen takia, että pitäisi liikkua 😊

Ja totta mitä Konkistadori kirjoitti, että terveys koostuu muustakin. Tärkeä pointti 😊 Olen yrittänyt alkanut kiinnittämään enemmän huomiota siihen, että en stressaa turhista asioista, ajattelen positiivisesti jne. Kiitos ihanasta viestistäsi ja tärkeistä ajatuksista 😊

Halusin tähän selventää vielä omia ajatuksiani, ettei tuu väärinkäsityksiä 😊 Oikein kaunista syyspäivää ja ihanaa syksyä!
merenhelmi.indiedays.com
merenhelmi,
Hei,


Kiitos kommentistasi 😊 Terveyteen ja liikuntaan liittyvät asiat eivät ole koskaan olleet minulle sellaista suorittamista vaan asioita, joista olen todella kiinnostunut ja joista nautin! 😊 Liikuntaan ja ruokavalioon liittyvät asiat tulevat ennemminkin luonnostaan ja postauksessa olevat asiat ovat sellaisia, jotka olen ajan kanssa huomannut sopivan minulle. Joitakin "listassa" olevia asioita olen toteuttanut arjessani jo pitkän aikaa, osa on aika uusia. Olen esimerkiksi syönyt gluteenittomasti jo 1,5 vuotta ja maidotonta ruokavaliota noudattanut puoli vuotta. Mutta nyt loman jälkeen jatkoin taas esimerkiksi kalaöljyn ottamista.

Kopsaan tähän nyt vähän samoja asioita mitä kirjoitin edelliselle kommentoijalle 😊

Nämä eivät ole siis sellaisia listoja, joita minun pitäisi tehdä vaan ajatuksen virtana kirjoitin tähän postaukseen asioita, mitä olen tehnyt oman hyvinvoinnin eteen tämän viikon aikana 😊 Nämä ovat tuntuneet minulla niin hyviltä, että uskon jatkavani näitä. En stressaa siitä, että näin pitäisi tehdä.

Minulla on todella herkkä elimistö, että toisaalta minun on käytännössä pakko olla ilman sokeria, vehnää, alkoholia.. Että niissä asioissa joudun väkisinkin olemaan tosi tarkkana, enkä saa lipsua.

Oma pikkusiskoni syö käytännössä mitä hän haluaa ja hänellä ei oo mitään ongelmia. Taas minulla, äidillä ja toisella siskollani Lempillä on tosi herkkä elimistö. Me joudutaan olemaan tosi tarkkana. Tulee helposti joistakin ruuista mm. kovaa vatsakipua, ihottumaa, paljon kipeitä finnejä.. Ne on sellaisia oireita, ettei niiden kanssa viitsi huvikseen elää, vaan joutuu olemaan väkisinkin tarkkana, että mitä syö. Lomamatkalla join yhden miedon alkoholijuoman, enkä saanut nukuttua tuntiakaan koko yönä, koska sydän hakkasi niin paljon ja tuli todella huono olo ainoastaan yhdestä miedosta alkoholijuomasta. Eri elimistöjä ei vaan voi oikein verrata 😊

Liikunta on aina ollut minulle sellainen asia, josta tykkään to
merenhelmi.indiedays.com
merenhelmi,
Moikka ja kiitos postaustoiveesta! <3 Laitan sen korvan taakse! 😊

Oikein ihanaa syksyn jatkoa sinullekin 😊
merenhelmi.indiedays.com
Anna
,
Ihana postaus ja hyvä muistutus, pitäisi itekkin vähän rveta kiinnittämään huomiota kaikkeen tuohon..! Erityisesti veden juominen ja jo aamulla, ja ulkona käyminen on ainakin mulla ittelläni ollut tosi virkistävää ja varmasti pidän niistä tavoista kiinni, mutta paljon on vielä muutakin muistettavaa!

www.aduaa.blogspot.com
merenhelmi,
Hei Anna ja kiitos kovasti kommentistasi 😊 Ihanaa saada tällaista palautetta 😊 Käyn kurkkaamassa sun blogin!
merenhelmi.indiedays.com
Ansku,
Mäkin haluaisin mennä ajoissa nukkumaan, mutta olen niin illan virkku etten koskaan ehdi 😃 Ja aamulla väsyttää...
shoelover-lover.blogspot.fi/
Laura
,
Oot niin ihanan positiivinen, ei voi muuta sanoa!

Kysyin sellaista, että teetkö yleensä lenkkisi juosten vai kävellen? Itse tykkään enemmän kävelystä, saa jotenkin rentouduttua pitkän päivän jälkeen ja muutenkin, juoksua taas vihaan. Yritän kuitenkin käydä juoksemassa pakolla, koska no, on sellainen tunne että on "pakko" juosta että se olisi liikuntaa. Vaikka joku tunnin reipas kävelylenkki olisi todella virkistävä, saattaa käydä niin että kuvittelen että juoksemaan pitäisi lähteä ja kun se ei huvita, en tee kumpaakaan vaan jään vaan kotiin! 😃 Ja se nyt ainakaan ei ole hyvä.
merenhelmi,
Ymmärrän niin täysin! 😃 Mä usein ennen valvoin välillä aika myöhäänkin, mutta nyt olen yrittänyt kömpiä sänkyyn aikaisin 😊
merenhelmi.indiedays.com
Annaby,
Hienoja parannuksia, tuli itellekin uusia juttuja vastaan 😊 Ite oon huomannu, että säännöllinen ruokailu ja pidemmät yöunet on parantanu jaksamista selvästi! Veden juonti on ollu haasteena jo pitkään, enkä vieläkään oo keksinyt miten saisin juotua tarpeeksi päivän mittaan.
by-myeverything.blogspot.fi
Pauliina
,
Moikka,

Kuinka paljon ja kuinka usein sä otat tuota Molkosania? :--)