Hyvinvointivalmennuksesta kokemuksia

Kesän aikana kävin läpi hyvinvointivalmennuksen yhdessä valmentajan kanssa ja haluaisin kertoa siitä lyhyesti teillekin. Koko projektin tavoitteena oli siis pysyvät muutokset elämän eri osa-alueilla (uni ja palautuminen, liikunta ja arkiaktiivisuus, ravinto ja painonhallinta sekä elämäntasapaino ja stressin hallinta). Valmennukseen kuului yhteensä 6 tapaamiskertaa ja sen kokonaiskesto oli noin 2-3 kuukautta. Omat muutokseni koskettivat erityisesti stressin hallintaa, unta ja palautumista sekä liikuntaa.

Ensimmäisellä tapaamiskerralla minun tehtäväni oli luoda tulevaisuuden visio itsestäni. Minkälaisena haluan nähdä itseni, mihin asioihin haluan muutosta, mitä minä siis tavoittelen? Koska mm. stressi kouluun pääsemisestä ja opiskelusta olivat verottaneet keholta voimia, halusin nähdä itseni energisempänä. Kaikki tietävät, ettei pitkään jatkunut stressi tee hyvää elimistölle, ja halusin päästä siitä ihan kokonaan eroon. Toivoin siis parempaa stressin hallintaa sekä sitä, että elämässäni opiskelu/työ ja vapaa-aika olisivat tasapainossa. Kesällä halusin myös luoda vahvaa pohjaa tälle uudelle elämänvaiheelle (yliopiston aloitus, töiden aloitus ja niin edelleen), joten tein korjauksia myös ruokavalioon ja liikunnan harrastamiseen liittyen.
Jotta pääsin tähän visiooni, minun tuli luoda itselleni jokaisella tapaamiskerralla 1-3 muutosta, joita aloin toteuttamaan arjessani. Valmentaja ei sanellut minulle, mitä pitäisi tehdä, vaan nämä muutokset tulivat keskusteluissa esille omien oivallusteni kautta. Valmentajan rooli oli siis rinnallakulkija ja projektin tukija. Hän oli se henkilö, kenelle pystyi rehellisesti kertomaan, missä mennään. Hän tsemppasi ja auttoi aina eteenpäin. Tämän projektin ideana on siis se, ettei kaikkia muutoksia tehdä yhdellä kertaa, vaan lähdetään rakentamaan terveellisempää elämää sekä tasapainoisempaa arkea askel kerrallaan. Esimerkiksi yksi minun viikkotehtävistäni oli noudattaa seuraavia asioita: mennä nukkumaan ennen iltakymmentä, harrastaa liikuntaa aamulla / aamupäivällä illan sijasta, (jottei unenlaatu kärsisi liian myöhäisestä treenistä) ja tehdä tarkempi aikataulu töille ja vapaa-ajalle. Muita mun viikkotehtäviä oli esimerkiksi syödä enemmän kalaa (tai käyttää kalaöljyä), lisätä päivittäistä proteiinin saantia, juoda päivän aikana enemmän vettä ja harrastaa viikossa enemmän kuntoa kohottavaa liikuntaa. Unenlaadun parantamiseksi ja nukahtamisen helpottamiseksi minun piti kiinnittää huomiota myös siihen, etten opiskele tai tee töitä liian myöhään, jottei keho kävisi ylikierroksilla, kun pitäisi alkaa nukkumaan. Myös liiallinen kofeiinin saanti heikentää unenlaatua, joten kokeilin vähentää kahvin juontia. Muutokset olivat siis pieniä, mutta juuri niillä pienillä asioilla luodaan parempi kokonaisuus ja vankempi pohja terveellisemmälle elämälle. Monesti kuulee sanottavan, että kokonaisuus ratkaisee. Olen itse ihan samaa mieltä. Niimpä en halunnut tehdä liian radikaaleja muutoksia (esimerkiksi etten söisi suklaata koko vuonna), vaan muutokseni olivat sellaisia, joita pystyin kuitenkin suht. helposti noudattamaan. Näin elämäntapoihini liittyvät korjaukset jäivät paremmin pysyviksi, niin sanotuiksi automaattisiksi tavoiksi. Alapuolella joitakin hyvinvointiin liittyviä kuvia, joista osan olen ottanut tämän projektin aikana :)
Yksi hyvä keino pitää liikunta paremmin arjessa mukana, on kirjata treenit etukäteen ylös! Näin voi suunnitella paremmin muut menot, eikä liikunta jää vahingossakaan välistä. :)
(Yläkuvassa siskoni Lempi. Kesällä tramppatreenit oli ihan ykkösiä, niin tehokasta, että huh huh!)
Värikkäät treenivaatteet piristävät kummasti treenejä! 
Pähkinät, kurpitsansiemenet ja kananmuna ovat hyvä proteiinin lisä salaatteihin.
> Motivaatio liikuntaan pysyy paremmin yllä kun kokeilee myös vähän erilaisempia juttuja ja uusia lajeja!
(Tämän salaatin ohje löytyy täältä). 
> Voimaruuan Total 25 (superfoodeja annospusseissa) on hyvä lisä esimerkiksi smoothien sekaan.
> Nespresso kahvit on mun lemppareita, mutta jos teen ns. tavallista kahvia, pyrin suosimaan luomua :)
> Erkki Palviaisen Voimaruoka on tosi mielenkiintoinen kirja. Jos superfoodit on vielä ihan tuntematon juttu, tässä kirjassa niistä on kerrottu yksinkertaisesti ja helposti ymmärrettävästi.
> Haluaisin perehtyä enemmän raakaravintoherkkuihin!
Ja pinkkiä jälleen päällä :D
Kuva: Huippu
Kuva: Huippu
> Tattarihiutaleita, chia-siemeniä, kookosöljyä, pellavansiemenrouhetta ja hirssihiutaleita löytyy käytännössä aina mun kaapeista.
> Metsälenkit on mun lemppareita! Aivot nollaantuu kun pääsee raikkaaseen ilmaan kävelemään/juoksemaan ja kuuntelemaan lempimusiikkia!

Ja alapuolella mun lempparitreenipaita Nikeltä! Laadukkaisiin urheiluvaatteisiin panostaminen kannattaa. Mulla on mm. yhdet Niken treenihousut, joita oon käyttänyt lähes 7 vuotta ja ne on edelleen todella hyvässä kunnossa!
Mitä minulle jäi käteen?
Tajusin, että kun on tukihenkilö mukana, oivaltaa ihan eri tavalla ne omat kompastuskivet ja pääsee ihan ajan kanssa miettimään sekä toteuttamaan konkreettisia asioita oman hyvinvoinnin edistämistä varten. En varmastikaan olisi pystynyt niin moneen eri muutokseen, jos olisin yrittänyt tehdä kaiken itse. Mulla on jäänyt monet asiat "takaraivoon" tämän valmennuksen jälkeen. Menen esimerkiksi nykyään aikaisemmin nukkumaan, olen itselleni armollisempi, en stressaa niin paljon, syön säännöllisemmin ja monipuolisemmin jne. Huomasin myös, että aamu- tai iltapäivätreeni sopii keholleni huomattavasti paremmin kuin illalla treenaaminen. Erityisen tärkeää tämän valmennuksen onnistumisessa on se, että tulee hyvin toimeen valmentajan kanssa. Täältä Kuopion alueelta voin ainakin lämmöllä suositella Jarmoa. Hänen kanssaan toteutin tämän oman projektini. Jarmoon voit ottaa yhteyttä JamoSportin sivujen kautta, täältä. Hyvinvointivalmennuksesta saat lisätietoa mm. täältä. Tämä hyvinvointivalmennus voisi olla ehkä paras joululahja, minkä esimerkiksi omalle puolisolle tai perheenjäsenelle voi antaa! :) Tämä lahja sopii kaikille, sillä ei ole nimittäin väliä "millä tasolla" terveellisien elämäntapojen kanssa on. Valmennusta sovelletaan yksilöllisesti asiakkaan tarpeiden ja oman "tason" mukaan :) *Yhteistyössä JamoSport 

Tykkää-merkinnät

Kommentit

annika
annika,
Vanha postaus, mutta sun elämässä on kyllä niin paljon sellasta mistä voi vaan ottaa ihanteita itselleen 😊 Toi sun asenne, rentous, tyytyväisyys itseesi ja "ruokamaailma" esimerkkinä. Itse koen hirveän vaikeaksi edes luopua kahvista, maidosta tai vaikka vaaleista viljoista, joita joskus mietin. Mä niin toivon salaa että muuttaisitte joskus Tampereelle, haluan sunlaisen kaverin 😃 Oot just ihanan massasta poikkeava sen perusteella, mitä tästä blogista nyt on saanut ymmärtää.
merenhelmi
merenhelmi,
Tiiätkö.. Tää kommentti sai mut jotenkin tosi hyvälle tuulelle. Kiitos tosi paljon. Ja itseasiassa ollaan ollin kans puhuttu moneen kertaan, että haluttaisiin hakea vaihtoa Tampereen yliopistoon 😃 Että ehkä nähdään sitten Tampereella ja tutustutaan paremmin! Se on kyllä kiva kaupunki! <3
Kirjoita kommentti...
IP: 82.99.3.229