Kehonhuollosta, terveydestä ja suosittelut FITWOOD pilatesrullalle

Kehonhuoltaminen on tärkeää liikunnan ohella, eikä putkirullausta, venyttelemistä tai tarpeen tullen hierojalla käymistä kannata unohtaa. Minulle ryhmäliikuntatunneilla ohjaajatkin jo huomauttivat, että olkapääni ovat kääntyneet liikaa eteenpäin ja ryhti huonontunut. Keväällä kaiken kiireen keskellä en muistanut/jaksanut venytellä lähellekään riittävästi. Se oli varmaan yksi syy siihen, että kaulani ja niska- sekä hartiaseutu meni pahasti jumiin ja aiheutti monia erilaisia oireita. Asiaa ei tietenkään auttanut yhtään se, että istuin koneella usein aika pitkiäkin päiviä, mikä vaikutti ryhtiin sitä heikentävästi... Onneksi hierojalla käyminen helpotti tilannetta, mutta noiden kevään aikana vaivanneiden niska- ja kaulaongelmien jälkeen olen taas muistanut venytellä sekä huoltaa kehoa vähän paremmin, eikä nyt ongelmia oo sen suhteen pahemmin ollut. Kehonhuoltamiseen menee loppujen lopuksi hyvin vähän aikaa, mutta se vaikuttaa kuitenkin tosi positiivisesti etenkin, kun asiaa tarkastelee pitkällä aikavälillä.
Jos elämässä on monia asioita meneillään kuten opinnot, paljon töitä ja niin edelleen lisää stressiä yleensä entisestään ajatukset, että on "pakko" tehdä terveyden eteen sitä ja tätä, kuten nukkua riittävästi, juoda tarpeeksi vettä, syödä säännöllisesti, välttää sokeria, muistaa levätä, liikkua monipuolisesti, ottaa ne vitamiinit joka ilta, venytellä kolme kertaa viikossa, ylläpitää säännöllinen unirytmi, olla juomatta liikaa kahvia jne.

Joskus voi toimia paremmin se, että keskittyy arvostamaan esimerkiksi kehoaan ja terveyttään aikaisempaa enemmän, jolloin tekee automaattisesti parempia valintoja arjessa. Kun asioiden arvojärjestys ja ajatukset muuttuvat, voikin yhtäkkiä löytyä enemmän aikaa esimerkiksi liikuntaan ja rentoutumiseen. Ehkä menee hiukan aikaisemmin nukkumaan, valitsee työpaikalla kahvitauolla omenan, tarjolla olevan pullan sijasta, valitsee rappuset hissin sijasta, jättää auton omaan pihaan ja pyöräilee ruokakauppaan, putkirullailee/venyttelee illalla puhelimen selaamisen tai netissä roikkumisen sijasta, kävelee/pyöräilee työmatkat, kantaa vesipulloa matkassa, jolloin tulee helpommin juotua päivän mittaan enemmän vettä jne.

Pienistä asioista koostuu kokonaisuus. Kaikkia muutoksia ja tavoitteita ei tarvitse kirjoittaa ylös tai pyöritellä jatkuvasti päässään. Muutokset tapahtuvat yleensä automaattisesti, kun arvot ovat muuttuneet. Niistä asioista, mitä arvostaa huolehtii tietenkin ihan automaattisesti. Tähän olen pyrkinyt siirtymään ja olemaan itselleni myös armollisempi. Jos töissä menee jokin päivä matkoineen yli 11 tuntia ja siihen päälle vielä muut hommat, jolloin päivälle aktiivista tekemestiä voi kertyä se yli 13 tuntia, jopa enemmänkin, onko oikeasti järkevää enää lähteä kuntosalille vai olisiko kenties keholle parempi vaihtoehto käydä rauhallisella iltalenkillä ja huoltaa kehoa esimerkiksi putkirullauksen parissa! :)
Itse myös huomaan, että kun hankin putkirullan kotiin, on tullut huomattavasti useammin rullailtua. Ja 5-10 minuuttia auttaa ja sekin on parempi kuin ei mitään. Nimittäin yksi asia mistä olen myös yrittänyt päästä eroon, on ajattelutapa "kaikki tai ei mitään". Joko treenaan ihan täysillä tai sitten ajattelen liian helposti, että nyt on tullut muutenkin taukoa, joten samapa tuo, vaikka tulee taas viikko taukoa ennen kuin aloitan taas täysillä... Ei näin tietenkään. Esimerkiksi 20 minuuttia lenkkeilyä joka päivä tuntuu hyvin vähältä jopa niin vähältä, että se on helppo jättää välistä. Kuitenkin joka päivä edes se 20 minuutin lenkkeily tekee yhden viikon aikana jopa 2 h 20 minuuttia, mikä kuulostaakin jo paljon paremmalta!
Alapuolella liikkeitä, joita teen usein putkirullalla. Käyn läpi yleensä ainakin pohkeet, yläselän, etureidet, takareidet, reisien ulkosyrjät, käsivarsien ojentajat ja useimmiten myös edellä mainittujen lisäksi pakarat ja sisäreidet. Keskityn erityisesti niihin alueisiin, jotka kaipaavat rullausta. Välillä teen ihan pikaisen rullauksen esimerkiksi vain yläselälle ja jaloille, välillä sitten ihan ajan kanssa käyn läpi käytännössä lähes koko kropan.
Kuvassa näkymä putkirulla saa muuten multa ja poikaystävältäni suosittelut! Kyseessä on siis FITWOOD -merkkinen pilatesrulla. Suurena plussana näissä FITWOOD -tuotteissa on se, että ne suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa Pohjoismaisesta laadukkaasta puusta. FITWOOD -tuotteissa yhdistyvät pohjoismainen puu, kestävyys ja kaunis design. Muut merkin tuotteet löydät halutessasi tämän linkin takaa. Kestävyys ja ekologisuus ovat itselleni tärkeitä asioita. Niinpä tällaisen hankkimisesta ja käyttämisestä tulee eri tavalla hyvä mieli, kun tietää tuotteen alkuperän ja sen, että on valmistettu hyvin ja kestävät pitkään käytössä, sekä ovat materiaaliltaan laadukasta. :)

Tämän rakenne on jämäkkä ja tämä tuntuu myös yllättävän tehokkaalta käytössä. Jäi siis mulla ja poikaystävälläni käyttöön. Vaikka rulla on jämäkkä, se soveltuu voimakkaan hieronnan lisäksi myös kevyempään rullailuun ja venyttelyyn. Kaiken lisäksi tämä on kivan näköinen, eikä tätä tarvitse piilottaa kaappiin. Yrityksen ajatuksena onkin valmistaa urheiluvälineitä, jotka näyttävät kivalta myös esillä ja sopivat kodin sisustukseen. Kun kuntoiluvälineet ovat esillä, niihin todennäköisesti tulee tartuttua herkemmin ja tehtyä liikkeitä esimerkiksi kotihommien ohessa. Itsekin pidän tätä olohuoneessa esillä. Kun rullan ohi kävelee monta kertaa päivässä, sen kieltämättä paljon helpommin nappaa myös hetkeksi käyttöön ja rauhoittuu päivän keskellä hetkeksi rentoutumaan.

Klikkaamalla kuvaa pääset halutessasi ostoksille. :)

Ihana idea kyllä tällä yrityksellä, tykkään!

*Yhteistyössä FITWOOD

Tykkää-merkinnät

Kommentit

MN
,
Hei, mistä ostat urheiluliivit? 😊 Itselläkin on melko paljon kannettavaa edessä ja uusien urheilurintsikoiden aika olisi.
Veera
,
Moikka! Aika monet mitä käytän on Shock absorber -merkkiset. Ne on tuntunu tukevilta etenkin lenkkeillessä! 😊 Sen lisäksi käytän esim. salilla ihan H&M ym. perus"liivejä" silloin kun en tarvitse niin paljon tukea liiveiltä. 😊 Mutta jos päätyy ottamaan esim noi Shock absorberit niin kannattaa tarkasti kokeilla, että ottaa oikean kokoiset sen ympäryksen kohdalta... Mä nimittäin ostin kerran noi liivit sillä 65 ympäryksellä ja oikeesti en saanut melkein henkeä ne päällä, vaikka yleensä otankin kaikki liivit tolla 65 ympäryksellä... Noista Shock absorber -liiveistä otan siis aina vähintään sen 70 ympäryksellä olevan, eli vähintään yhtä kokoa isomman ympäryksen kohdalta kuin normaalisti! 😊 Ja siis sillon kun kokeilin niitä 65 ympäryksellä olevia, myyjä sanoi, että ne kyllä löystyy käytössä,mutta mulla ne eivät löystyneet kyllä yhtään! Onneksi sisko ompeli niihin sellaisen jatkopalan niin ei mennyt hukkaan se ostos. 😊
Veera
,
En oo itseasiassa katsonut hintoja kovin tarkasti mitä muut pilatesrullat maksavat, mutta monesta eri hintaluokasta löytyy varmasti hyviä vaihtoehtoja! 😊
Veera
,
Moikka! Kiitos kommentistasi, kiva kun innostuit laittamaan viestiä! 😊 Luulisin, että parhaiten oppii ehkä venyttelemään, kun katsoo esimerkiksi youtubesta videoita venyttelyn aloittamiseen. Videoilla on niin paljon helpompi näyttää eri venytyksiä, mihin pitää kiinnittää huomiota jne kuin tekstin kautta kertomalla. 😊 Kannattaa aloittaa sellaisista ns. helpoista ja yksinkertaisista venytyksistä ja pyrkiä kiinnittämään huomiota siihen, että venyttelystä saa tavan itselleen. Yksi tosi hyvä tapa oppia paremmin venyttelyä ja kehonhuoltoa on esimerkiksi kuntokeskuksien kehonhuolto ja venyttelytunnit, joissa voi myös koko ajan kysyä ja saa ohjausta. Niiden kautta olen oppinut monia uusia juttuja esimerkiksi putkirullauksesta. Ja tärkeää itse venyttelytilanteessa on, ettei pakota itseään liian "syvälle" venytykseen ja että muistaa keskittyä ja kiinnittää erityishuomiota hengitykseen sekä siirtää myös ajatukset itse venytykseen. Itse aloittaisin venyttelyn siis helpoimmista venyttelyliikkeistä ja kävisin läpi esimerkiksi takareidet, etureidet, sisäreidet, lonkankoukistajat, pohkeet, pakarat ja tekisin esim. niska ja hartiaseudun venytyksiä, etenkin jos istuu paljon koneella. Myös käsille löytyy monia helppoja ja yksinkertaisia venytysliikkeitä. Esimerkiksi 5 eri venytystä ja 3 kertaa viikossa voisi olla hyvä määrä aloittaa. 😊 Yhdellä kertaa yhdessä venytyksessä voisi olla hyvä olla 30-120 sekuntia tai pidempään jos pystyy, tietenkin venytys tuntuu, mutta se ei saa sattua, eikä itseään saa pakottaa ns. pidemmälle kuin mihin pystyy sillä hetkellä. Niin ja suositellaan, ettei pitkäkestoisia venytyksiä tehtäisi heti ennen liikuntaa, eikä heti liikunnan jälkeen. Mukavaa ja aurinkoista kesää ja tsemppiä venyttelyn aloittamiseen, siitä se lähtee! 😊 <3
Elli
,
Hei Veera! En muista, oletko joskus kirjoitellut aim'n-trikoista kokemuksia. Itse olen kuitenkin nyt iskenyt silmäni niihin, ja tahtoisinkin kysyä, että kuinka ne ovat toimineet sinulla käytössä? Pysyvätkö napakkana ja tuntuvatko laadukkaalta? Ja se, mihin minä kiinnitän eniten huomiota: näkyvätkö läpi esimerkiksi kyykätessä, kun kangas takapuolen kohdalta venyy? Nykyisin kun kaikki trikoot tuntuvat olevan niin ohuita, että stringit paistavat läpi, ja itse kelpuutan vain sellaiset, joiden kanssa kehtaa pyllistellä ihan kunnolla 😃 Kiitos paljon jos vastaat! Oikein hyvää ja rentouttavaa kesää sinulle, puolisollesi ja perheellesi 😊
Veera
,
Moikka Elli! 😊 Siis mun täytyy sanoa, että ainakin mä oon tykännyt niistä tosi paljon! 😊 Itseasiassa tilasin toissapäivänä House of Brandon nettikaupasta itselleni toiset saman merkkiset trikoot ja suunniteltiin, että tilattaisiin sellaiset siskoni kanssa myös äidille (toivottavasti äiti ei lue tätä kommenttia niin tulee yllätyksenä 😃) Ne on esim. nellyllä aika kalliita, mutta House of Brandonilla tällä hetkellä -20% alennuksessa! Ainakin mitä itse oon katsonut niin ne on tosi harvoin alennuksessa! 😊 Mun mielestä eivät ole venyneet käytössä. Oon käyttänyt niitä mustavalkoisia varmaan vuoden tai puoltoista ja edelleen ovat napakat. Ja on sellaista kivan paksua kangasta, eikä oo venähtäneet. Tosin niissäkin varmaan vaihtelee se kangas, mutta ainakin ne mitkä mulla on (sellaiset mustavalkoiset) niin ne on tosi sellaista napakkaa ja vähän paksumpaa kangasta. Mä sanoisin että on parhaat trikoot mitä mä oon tähän mennessä käyttänyt! Toki ne on aika kalliit, mutta en oo kauheesti muita käyttänyt salilla sen jälkeen kun ostin ne 😃 Ja oon tosiaan pessyt niitä aika tiuhaan tahtiin! Ja mä käytän aina stringejä myös niiden trikoiden kanssa, eikä tietääkseni näy yhtään läpi! Ainakaan niistä siis mitä mä käytän 😊 Niin ja sitä piti vielä laittaa, että House of Brandonilla muistaakseni niiden normihintakin oli paljon alhaisempi kuin Nellyllä! Ainakin joidenkin trikoiden osalta niin kannattaa tosiaan kurkata läpi ne hinnat ennen tilaamista, voi säästää! 😊 Ja kiitos kovasti! 😊 Mukavaa ja rentouttavaa juhannusta sinnekin!
Veera
,
itseasiassa just tänkin postauksen kuvissa mulla on just ne aim’n -trikoot!! 😊
Jenna
,
Moi, mistä noi sun vallottavan ihanat verhot ja instassa näkynyt matto on ostettu?
Veera
,
Voi kiitos Jenna<3 ne on molemmat Ikeasta matto ja verhot! Ja molempia on edelleen myynnissä! 😊 verhot on tosin otettu sieltä kangasosastolta!
Veera
,
Eikun sori korjaan! Se beigemusta matto, mikä näkyy instassa on muistaakseni Hanna Korvelan! Sain sen äidiltä lainaan! 😊 Mutta mun olohuoneen matto sellainen missä on keltaista ja valkoista, on Ikeasta. 😊 Muistin et instassa näkyy se keltainen, mutta siellä taiskin vilahtaa se makuuhuoneen matto, mikä on just siis Hanna Korvelan! 😊