pähkinänkuoressa

*Yhteistyössä Meira
Tällä kertaa vuorossa olisi postausta pähkinöistä ja niiden terveysvaikutuksista. Haluaisin muistuttaa, minkä takia pähkinöitä olisi hyvä käyttää osana terveellistä ja monipuolista ruokavaliota. Pähkinöiden syömisessä onkin monia terveyshyötyjä ja suolaamattomia, kuorruttamattomia, sekä sokeroimattomia pähkinöitä voi huoletta nauttia päivittäin. Niitä on kätevä ja helppo lisätä ruokavalioon ja ne sopivat tietenkin myös sellaisenaan herkutteluun tai välipaloiksi.

Pähkinöistä saa monia terveydelle hyödyllisiä, tärkeitä ravintoaineita, hyviä rasvoja, mineraaleja, sekä vitamiineja (esimerkiksi B- ja E-vitamiineja). Niissä on myös antioksidantteja ja kivennäisaineita, kuten rautaa ja magnesiumia. Edellä mainittujen lisäksi pähkinöistä saa myös kuitua ja proteiinia. Ne ovatkin meille kasvissyöjille (kuten tietysti kaikille muillekin) oivallinen proteiinin lähde. Kohtuullisesti nautittuna pähkinät sopivat myös painoa tarkkaileville. Kuidut ja proteiinit lisäävät kylläisyyden tunnetta ja auttavat pitämään nälkää. Kuitenkin näiden syönnissä kannattaa muistaa kohtuus - kourallinen päivässä riittää. Ja on hyvä pitää mielessä, ettei pähkinöitä kannata kuumentaa. Kuumennettaessa monityydyttömät rasvahapot voivat hapettua. Parasta olisikin nauttia nämä herkut kokonaisina ja mahdollisimman vähän käsiteltyinä.

Sen lisäksi, että pähkinöissä on monia hyödyllisiä ravintoaineita, niiden myös kerrotaan suojaavan monilta sairauksilta. Pähkinöiden syöjillä sanotaan muun muassa olevan muita pienempi sydän- ja verisuonitautiriski ja esimerkiksi pekaanipähkinän on katsottu alentavan kolesterolia, sekä suojaavan hermostoa. Nämä ovat vain muutamia esiin nostettuja asioita, mutta lyhyesti sanottuna, ovat siis todellista terveysruokaa :)


Cashew- ja saksanpähkinät ovat omia lemppareitani. Saksanpähkinät sisältävät E-vitamiinia, runsaasti kuitua ja omega-3-rasvahappoja. Ne ovat myös hyviä esimerkiksi sydämelle (alentaen LDL-kolesterolia) ja luustolle. Vaikka ne omat lempparit löytyykin, tykkään kuitenkin kaikista pähkinälajeista ja pyrinkin syömään niitä monipuolisesti. Pähkinöiden lisäksi käytän myös manteleita ja siemeniä, kuten kurpitsan- ja auringonkukansiemeniä. Myös kurpitsansiemenistä saa proteiinia!

Käytän pähkinöitä päivittäin joko ruokien, välipalojen ja/tai leipomuksien seassa, muuta niitä tulee syötyä ihan välipalana myös sellaisenaan. Mulla kulkee myös lähes aina pähkinäpussi mukana niin treeni- kuin käsilaukussakin... Ovat niin helppoja välipaloja jos nälkä iskee esimerkiksi kesken kaupungilla shoppailun, junassa tai yliopistolla kun on opiskelemassa. Pähkinöistä saa nopeasti energiaa ja ovat terveellinen vaihtoehto, kuten edellä kirjoitin.
Nämä postauksesssakin näkyvät Meiran uudet, freesin näköiset pähkinäpussit (ja siemenpussit) on lanseerattu markkinoille vain vähän aikaa sitten. Ne ovat ensimmäisiä Sydänmerkkituotteita. Sen saavat vain tuotteet, joissa suolan määrää on vähennetty ja joissa rasvan laatu on hyvä. Merkki auttaa valitsemaan terveydelle parempaa ravintoa (Sydänmerkistä saat halutessasi lisätietoa täältä).

Meiran pähkinät ovat tasalaatuisia, tuoreita ja laadukkaita. Pähkinöiden suhteen korkealla laadulla tarkoitetaan tuoreutta, suurta kokoa ja ehjää rakennetta. Meiran pähkinöiden laadusta vastaa laadunhallinta. Pusseihin valitaan tuoreimman sadon pähkinät, jotka pakataan suojakaasuun. Nämä ovatkin oikeasti todella herkullisia, sekä tuoreen ja raikkaan makuisia! Valikoima on myös laaja. Pienet pussukat sopivat evääksi ja naposteluun, isommat ruuanlaittoon ja leivontaan, tai mitenkä vain itse haluaa. Pieni pussi onkin kiva heittää laukkuun evääksi tai ostaa herkkupäivänä korvaamaan karkit.

Ja suosittelen muuten kurkkaamaan Meiran kattavan pähkinätietous -sivuston täältä. Siellä on muun muassa esitelty eri pähkinälajit ja kerrottu niiden terveysvaikutuksista.
Tähän loppuun haluaisimme vielä yhdessä Meiran kanssa muistaa teitä lukijoita mukavalla arvonnalla. Nyt nimittäin kolme onnekasta voittaa upean tuotepaketin Meiralta! Voit osallistua arvontaan kommentoimalla tätä postausta kertomalla miten itse tykkäät käyttää pähkinöitä (esimerkiksi syötkö sellaisenaan vai lisäätkö niitä ruokien ja välipalojen sekaan?). Arvonta päättyy tiistaina 19.5.2015, joten kannattaa olla ripeä. Ensi viikolla on luvassa lisää pähkinäaiheisia postauksia ja ensi viikon aikana julkaisen myös arvonnan voittajat täällä blogin puolella. Onnea arvontaan!
Ps. Jos osallistut arvontaan, muista lisätä sähköpostiosoitteesi mukaan kommenttiin. Jos voitat, pystyn ottamaan sinuun yhteyttä.

Tykkää-merkinnät

Kommentit

Anonyymi
Anonyymi,
Sellaisenaan parhaita 😊 lumikki1@luukku.com
merenhelmi
merenhelmi,
Hei!

Julkaisin tänään postauksen välipaloista, joihin pähkinöitä on helppo lisätä. Löydät sen täältä:

http://www.merenhelmi.com/2015/05/parhaat-valipalavinkit.html
www.blogger.com/profile/015246971550904167
Kirjoita kommentti...
IP: 82.99.3.229