Paras tapa aloittaa aamu

Aamulla liikkuminen on ehkä yksi parhaimmista muutoksista, mihin olen totutellut viime aikoina. Mulla oli aikaisemmin tapana käydä lenkillä tai kuntosalilla yleensä aina iltaisin. Joinakin päivinä lenkit venähtivät jopa iltakymmeneen saakka ja nukkumaanmeno sitä myötä puoleenyöhön. Ja eihän se tietenkään ollut kovinkaan järkevää tai ainakaan minulle sellainen rytmi ei sopinut... Illalla keho kävi ylikierroksilla vielä pitkän aikaa ja olo oli liikunnan jälkeen vähän liiankin energinen, vaikka olisi pitänyt alkaa jo pikkuhiljaa rauhoittumaan... Luulisi muuten olevan ihan itsestäänselvyys, ettei tee liian kovaa treeniä juuri ennen nukkumaanmenoa, mutta joskus huonot tavat jäävät vaan "päälle", kuten minulla kävi. Tiesin kyllä kaiken aikaa, että olisi parempi liikkua aikaisemmin, mutta oikeastaan vasta kunnolla havahduin asiaan FirstBeat hyvinvointianalyysin jälkeen (siitä voit lukea lisää täältä postauksessa). FirstBeat mittauksen jälkeisistä tuloksista tuli nimittäin ilmi, että myöhäinen treeni vaikutti yöuneni laatuun sitä heikentävästi (pahimmassa tapauksessa jopa aamuyön tunneille saakka). Toisin sanoen, vaikka nukuin, yöuni ei ollut riittävän palauttavaa illan liikunnan takia. Seuraavana aamuna olinkin usein todella väsynyt, eikä ihmekään. En olisi ikinä uskonut, miten suuri vaikutus esimerkiksi illan lenkillä voi olla uneen. En tietenkään kokonaan lopeta illalla liikkumista. Pyrin siihen, etten tekisi kovaa treeniä iltakahdeksan jälkeen, jotta keho rauhoittuu paremmin ennen yötä ja unen laatu on siinä tapauksessa myös todennäkösesti parempaa.


Mun täydelliseen aamuun kuuluu aikainen herätys, kuppi kahvia tai hyvää teetä ja liikuntaa (joogaa, lenkkeilyä tai treenaamista kuntosalilla / kotona). 
>
Koska mun oli hyvä siirtää liikkumisen ajankohtaa, päätin, että kokeilen ihan tosissani aamutreenejä.  Nyt olenkin jo jonkin aikaa liikkunut aamulla heti herättyäni ja en voi oikeasti liikaa hehkuttaa sitä, miten mahtava olo on jo esimerkiksi 15 minuutin mittaisen juoksulenkin jälkeen. Koko päivä lähtee ihan eri tavalla käyntiin! Kaikki varmasti tietävätkin miten paljon aamun fiilis vaikuttaa koko tulevaan päivään.... Mä ainakin huomaan ihan selkeästi itsessäni sen, miten paljon energisempi ja kaikinpuolin parempi olo mulla on, jos oon varannut aamulla edes pienen hetken liikunnalle. Kun aamulla on hyvällä tuulella, tekee automaattisesti hyviä päätöksiä pitkin päivää. Mä oon niin hurahtanut aamulla liikkumiseen, että oikein odotan jo sitä, että pääsen aamulla lenkille tai tekemään lyhyttä treeniä :) Ja vielä kun aamulla keskittyy vain positiivisiin ajatuksiin, juo tyhjään vatsaan muutaman lasin vettä ja syö terveellisen, ravitsevan aamupalan, ei päivä voisi ehkä paremmin alkaa.


Tässä siis muistutuksena, että kannattaa kokeilla edes lyhyttä liikuntahetkeä aamulla esimerkiksi ennen töihin tai kouluun lähtemistä, ellei se ole jo tapana. Ja tietenkin on hyvä valita sellainen laji, josta aidosti tykkää (on "turha" lähteä juoksemaan, jos sitä joutuu tekemään hampaat irvessä ja koko homma tuntuu pelkältä suoritukselta). Ja vaikka tekisi mieli torkuttaa ja makoilla sängyssä vähän pidempään, on varmasti itseensä tyytyväisempi olo, jos nousee vähän aikaisemmin ja reippailee hetken aikaa! :)

Tykkää-merkinnät

Kommentit

Riikka,
Ihmiset on kyllä tosi erilaisia! Mulle sopii aamulla esim kävelylenkki, mutta salitreeni ei vaan sovi mun aamuihin. Sen sijaan mulla iltasalit on ihan parhaita, koska kovan sykkimisen jälkeen nukahdan silmän räpäyksessä ja yleensä iltaisin mulla on myös motivaatio kohdillaan. Aika pitkälti fiiliksen mukaan menen 😊
www.blogger.com/profile/120323418519662301
Anonyymi
,
Mulla aamu lähtee käyntiin koirien nopsalla aamulenkillä ja sen jälkeen tallihommilla. Kesät talvet, kouluaikana ja lomalla aina sama rutiini, aikaiset aamut raikkaassa ilmassa tekee hyvää. Jos edellisenä iltana on tullut valvottua, niin sitten aamun jäljiltä on kyllä ihan unessa koko loppupäivänkin esim koulussa, mutta yleensä ulkoilu auttaa vaikka oiskin väsy. Talvisin toppatakkeihin kääriytyminen ja pimeässä & pakkasessa talliin suunnistaminen menee jo niin rutiinilla, että joskus tuntuu että vasta kun talliin napsauttaa valot niin itsekin herää vasta sitten 😃
Anonyymi
,
Hei, voisitko tehä postausta motivaation keräämisestä, erityisesti sairastamisen jälkeen? Nimimerkillä itse sairsstsnut kuukauden ja piti juosta ekat 5km ennen sairastumista.... -Tiia
Anonyymi
,
Eikö nuo rinnat tunnu epämukavilta, kun ovat tuolla tavalla puserrettu liian pieniin liiveihin? Isoltahan ne toki näyttävät, ei sillä 😊
merenhelmi,
Mulla ei ole liian pienet liivit, vaan ihan oman kokoiset urheiluliivit. Urheiluliivien pitää olla vähän tiukemmat, jotta ne on tarpeeksi tukevat esimerkiksi juoksemiseen.
www.blogger.com/profile/015246971550904167
merenhelmi,
Kiitos ideasta, pistän mieleen! 😊
www.blogger.com/profile/015246971550904167
merenhelmi,
Kiva kun innostuit laittamaan kommenttia Riikka! 😊 Ja jep!! Poikaystäväni tykkää myös treenata aina iltaisin 😊

Mukavaa kesää!
www.blogger.com/profile/015246971550904167
merenhelmi,
Sori kun mun vastaaminen vähän viivästyi. Mutta jep, kuulostaa hyvältä! 😊 Raikas ulkoilma aamuisin tekee kyllä ihmeitä, vaikka herätyskellon soidessa tekisi mieli kääntää vaan kylkeä 😃 Onneksi se nouseminen kuitenkin aina palkitaan energisellä fiiliksellä! Ja miten paljon paremmin päivä lähtee käyntiin kun on ulkona ja liikkuu 😊
www.blogger.com/profile/015246971550904167