parhaat välipalavinkit

*Yhteistyössä Meira
Tässä postauksessa kolme ohjetta terveellisiin välipaloihin, joihin olen käyttänyt pähkinöitä. Pähkinöistä on kiva kirjoittaa, koska minulla ne kuuluvat ruokavalioon melkein aamusta iltaan. Ne antavat keholle muun muassa tärkeitä vitamiineja, hyviä rasvoja ja proteiinia. Oletteko tulleet ajatelleeksi, että pähkinöitä voi käyttää muutenkin kuin pähkinöinä? Ne ovat yksi monipuolisimpia perusraaka-aineita keittiössä ja toki ne ovat ihania välipaloja ihan sellaisenaankin. Itse lisään pähkinöitä muun muassa smoothieiden, salaattien, välipalapatukoiden, puurojen, sekä kasviskeittojen sekaan.

Pähkinäinen välipalasalaatti ohje 

- Meira cashew-pähkinöitä ja Meira siemensekoitusta
- Luomu omena
- Suomalaista kurkkua
- Avokado
- Paprikaa
- Pinaatin lehtiä
- Rucolaa
- Tummanvihreää salaattisekoitusta
- Vuohenjuustoa (vuohenjuustosta tulee muuten todella hyvää kun sitä lämmittää hetken aikaa hunajassa pannulla, kannattaa kuitenkin olla varovainen, ettei vuohenjuustopalat sula liikaa).
- Päälle itsetehtyä salaatinkastiketta (puristettu limen mehu, oliiviöljyä, ripaus ruususuolaa)
Raikas ja terveellinen vihersmoothie ohje 

- Meira cashew-pähkinöitä ja saksanpähkinöitä
- Kauramaitoa / vettä / riisimaitoa
- Luomu omena
- Luomu banaani
- Muutama pala tuoretta ananasta
- Pinaattia (itse käytän Lidl luomu pakastepinaattia, heitän yleensä yhden jäisen palan smoothien sekaan)
- Puristettu tuore limen mehu (itse puristin puolikkaan limen)
- Voit heittää sekaan myös esimerkiksi nokkosjauhetta, manteleita, siemeniä, luomu hunajaa tai proteiinijauhetta (esimerkiksi riisiproteiinia)

Valmistusohje: Pilko omena vähän pienemmiksi paloiksi. Heitä kaikki ainekset blenderiin ja sekoita tasaiseksi juomaksi. Jos haluat smoothiesta paksumpaa, lisää sekaan esimerkiksi puolikas tai kokonainen avokado. Avokado tekee smoothien rakenteesta pehmeää ja niin sanotusti "silkkistä". Tuoretta ananasta kannattaa laittaa vihersmoothien sekaan. Se tuo raikkautta ja makeutta.

Itsetehdyt terveelliset pähkinäpatukat ohje 

- Yhteensä 2 dl Meira cashew-pähkinöitä ja saksanpähkinöitä
- Yhteensä 1/2 dl Meira auringonkukansiemeniä ja kurpitsansiemeniä
-  Noin 12 kpl kuivattua aprikoosin palaa (esimerkiksi Pirkka, kuivatut, pehmeät aprikoosit)
- Vähän alle 1/2 dl luomu kaurahiutaleita (voit korvata tästä osan esimerkiksi kookoshiutaleilla)
- 1 rkl tuoreesta sitruunasta puristettua mehua
- 1-2 rkl luomu hunajaa
- Patukoiden päälle Meira siemensekoituspussin siemeniä

Huomioitavaa

- Hunaja ja kuivatut aprikoosit pitävät patukat koossa.
- Näitä patukoita ei paisteta vaan "kuivatetaan" uunissa korkeintaan noin 40 asteen lämmössä.
- Ohjeesta tulee neljä patukkaa.
- Itse patukoiden valmistukseen menee korkeintaan noin puoli tuntia. Kun patukat ovat uunissa, niitä ei tarvitse vahtia.

Valmistusohje

1. Pyöräytä pähkinät, siemenet ja kuivatut aprikoosit varovasti blenderissä / monitoimikoneessa niin, että ainekset murskaantuvat vähän, mutta jäävät kuitenkin paloiksi. Tässä vaiheessa pitää olla varovainen, ettei pähkinöitä, siemeniä ja aprikooseja sekoita tasaiseksi massaksi / "taikinaksi". Kokeilin yhden setin niin, että pyöräytin myös pähkinät, siemenet ja aprikoosit tasaiseksi taikinaksi. Se ei kuitenkaan kannattanut, koska loppujen lopuksi patukoiden rakenne ja maku jäi liian taikinaiseksi. Näitä patukoita ei paisteta uunissa. Niimpä patukoiden rakenteesta ja mausta tulee parempi, jos aineksia sekoittaa blenderissä vain ihan hetken aikaa niin, että pähkinät, siemenet ja aprikoosit jäävät paloiksi.
2. Sekoita erikseen (esimerkiksi blenderissä) kaurahiutaleet, puristettu sitruunanmehu ja luomu hunaja. Tämän seoksen voi sekoittaa paremmin.
3. Yhdistä varovasti sekoittaen (älä käytä enää tässä vaiheessa blenderiä vaan esimerkiksi haarukkaa) ensimmäinen seos (mikä koostuu pähkinöistä, siemenistä ja aprikooseista) ja toinen seos (mikä koostuu kaurahiutaleista, sitruunanmehusta ja hunajasta).
4. Muotoile patukoiden mallisiksi. Tässä vaiheessa voit käyttää apuna esimerkiksi veitseä, jolla saat patukoiden reunat leikattua tasaisiksi.
5. Levitä leivinpaperille ja anna olla uunin keskitasossa muutaman tunnin ajan noin 40 asteen lämmössä. Patukoita ei siis paisteta vaan ne niin sanotusti kuivatetaan. Itse annoin patukoiden olla uunissa iltapäivä kolmesta ihan ilta yhdeksään saakka.
6. Laita valmiit patukat esimerkiksi rasiaan.

Myös tässä postauksessa näkyvät Meiran (Sydänmerkin saaneet) uudet, raikkaan sävyiset siemen- ja pähkinäpussit. Tärkeänä asiana minulle ruuan suhteen on laadukkuus. En itse osta irtopähkinöitä, koska en voi olla ihan varma esimerkiksi siitä, kauanko ne tarkalleen ovat olleet laatikoissa, onko niihin päässyt pölyä jne. Tässä postauksessa näkyvistä Meiran pähkinöistä olen tykännyt. Ne pakataan suojakaasuun, jonka ansiosta pähkinät pysyvät tuoreena ja raikkaana. Pähkinät ovat puhtaita, kokonaisia ja tuoreen makuisia. Meiralle tärkeänä asiana onkin pähkinöiden tasalaatuisuus ja tuoreus.

Ps. Pysykää kuulolla, julkaisen tänään illalla Meiran arvonnan voittajat täällä blogissa!

Tykkää-merkinnät

Kommentit

Anonyymi
,
vuohenjuustosta tuli mieleen -> osaatko suositella joitain hyviä viinejä?
merenhelmi,
Hei! En käytä alkoholia. 😊
www.blogger.com/profile/015246971550904167