parvekeprojektin ensimmäinen vaihe ja kuulumisia

Kiva, pieni loma Helsingissä on takana ja muutaman päivän tässä oonkin jo kerennyt olemaan ihan kotona. Blogiin en jaksanutkaan millään palata alkuviikosta kun mulle iski heti reissun jälkeen flunssa päälle. Maanantaina tulikin vaan oltua rannalla ja otettua aurinkoa sekä nukuttua päiväunia, jonka lisäks käytiin kaupungilla salaatilla ja illalla Prismassa hakemassa jälleen koko viikon ruuat kotiin. Toissapäivänä jouduin harmikseni perumaan personal trainer ajan, sekä hieronnan, jotka olin varannut sille päivälle. Keskiviikkona olo alkoi onneksi jo vähän parantumaan, joten alettiin poikaystäväni kanssa kasaamaan Ikean RUNNEN lattiaritilöitä parvekkeelleemme. Mun mielestä lopputuloksesta tuli ihan yllättävän kiva! Parveke näyttää nyt huomattavasti siistimmältä ja on tietenkin myös viihtyisämpi! Noi ritilät on myös jalkaan pehmeät ja hyväntuntuiset, eikä tunnu mitenkään liukkailta kävellä. Täytyy sanoa, että yllätyin positiivisesti tästä Ikean "lattiasta" ottaen huomioon, miten edulliset nämä kuitenkin ovat verrattuna moniin muihin parvekelaattoihin. Asennus oli helppoa ja nopeaa, siihen meni kokonaisuudessaan aikaa ehkä noin 15 minuuttia. Laatat vain napsautettiin kiinni toisiinsa. Asennuksen jälkeen pyyhin ne vielä mopin kanssa miedolla yleispuhdistusaineella, jota lukemani mukaan voi käyttää noiden puhdistukseen.
Otin kuvat ennen kuin tuotiin kaikki parvekkeen tuolit yms. takaisin, jotta lattia näkyisi paremmin. Ihan koko alueelle tota ei saanut laitettua, koska noilla reunoilla on tollaiset betonikorokkeet. Niimpä mietin, että keräisinkauniita kiviä tai jotain muuta nättiä tonne reunoille. Niin ja kuvat on nyt vähän pienempänä muiden postauksien kuviin verrattuna kun ne on otettu puhelimella tällä kertaa. Ps. Suosittelen seuraamaan tori.fi -sivustoa jos etsitte jotain esimerkiksi kotiin. Mä olin jo ostamassa näitä uutena Ikeasta kun huomasin tori.fi -sivustolla ilmoituksen, jossa eräs nainen myi nämä kaikki laatat ovh. hintaa paljon edullisemmin. Kaiken lisäksi nämä olivat vielä ihan uusia (paketissa). Tori.fi sivustolta oon ostanut monia muitakin juttuja kotiin kuten Gantin sisustustyynyliinoja (teen niistä jossain vaiheessa postausta), Helkaman polkupyörän ja Ikean todella hyvässä kunnossa olevan valkoisen nojatuolin.

Laitoin tällä viikolla parvekkeelle kasvamaan vähän lisää salaattia. Mun isommat salaattilaatikot on vielä perheeni luona, toivottavasti saisin ne tänne Kuopion kotiin mahdollisimman pian. Tällä hetkellä mulla on parvekkeella kasvamassa rucolaa (tosin ne eivät oikein lähteneet kunnolla..), basilikaa, salaattia, ruohosipulia ja oreganoa. Tarkoituksena olisi laittaa paljon kaikkea muutakin kasvamaan kunhan tässä nyt vain kerkeän.
Ja kuvat parvekkeelta jatkuu.. Eilen juhlistettiin erästä juttua poikaystäväni kanssa ja istuttiin parvekkeella yömyöhään saakka. Tarjolla oli vesimelonia, viinirypäleitä, riisikakkuja tomaatin, salaatin ja leipäjuuston kanssa, lettuja luomumansikoilla ja kermalla sekä alkoholittomat juomat.
Noi parvekekalusteet on muuten väliaikaiset. Koitan löytää alennuksista nyt paremmat ja noi puiset annan äidin puutarhaan.
Täytyy sanoa, että täytyi eilen miettiä pariin kertaan kaupassa ollessani kun etsin illalle jotain hyvää, etten ota vahingossakaan mitään sellaista, missä on lisättyä sokeria tai vehnää. Vaikka tää sokerilakko (postausta aiheesta täällä) etenee yllättävän helposti, välillä se on kieltämättä vähän haastavaa. Etenkin reissussa ollessa joutuu pähkäilemään melko paljon. Toisaalta siihen tottuu, että joutuu olemaan jatkuvasti tarkkana, mutta välillä ärsyttää kun esimerkiksi suurimpaan osaan kouluruuista on lisätty sokeria? Mielestäni ihan turhaa. Jos teen kotona itse ruokaa kuten bataattikeittoa, ei tulisi mieleenkään lisätä siihen sokeria.
Mutta eilen oli kyllä mukavaa pitkän työpäivän jälkeen vain istua alas, syödä ihan rauhassa ja kuunnella musiikkia.

Laitan Helsingin reissun kuvia seuraavaan postaukseen. Varasin muuten ens viikolle pikkusiskojen kanssa toisen Helsingin hotellireissun ja poikaystäväni kanssa ollaan myös suunniteltu reissua jonnekin päin Suomea. Mutta niistä lisää tulevissa postauksissa.

Tykkää-merkinnät

Kommentit

Ravintojuttuja
,
Hei! Täytyy tähän väliin kommentoida pari mielenkiintoista asiaa sokerista. Sokeriahan et käytännössä voi välttää. Esimerkiksi tarjottavista hedelmistä löytyy erilaisia hiilihydraatteja (glukoosi, fruktoosi yms.). Tomaattihan luokitellaan myös itse asiassa hedelmäksi ja se sisältää myös sokeria. Kuivatettuna kasvikset ja hedelmät menettävät - suurimman - painonsa aiheuttavan aineen eli veden ja jäljelle jää sokereita ja erilaisia kuituaineita. Yleensähän kuivatut kasvikset ja hedelmät maistuvatkin makeille. Sokeria saat siis esimerkiksi noista tomaateista, vesimelonista, viinirypäleistä ja mansikoista. Tätähän ei tosissaan voi millään välttää, eikä myöskään ole terveellistä jättää kaikkia näitä ruoka-aineita pois ruokavaliostaan pelkän sokerin saannin varjossa. Samoin esimerkiksi kaikille tuttu kurkku sisältää suhteellisen paljon "sokeria". Ruokiin lisätty sokeri voi hyvin useasti olla pelkkä mauste. Sitä ei välttämättä ruoassa ole kovinkaan paljoa. Sokerilla tasapainotetaan ja tuodaan erilaisia makuja esille. Ruoanlaitossa hyvin usein käytössä pienissä määrin. En usko, että kovinkaan suuresta asiasta siinä suhteessa on kysymys.
riitu
,
Ja vesimeloni on pahimmasta päästä fruktoosin suhteen... Aika yllätyksenä tämä minullekin tuli; pojalla on ollut vatsavaivoja ja käytiin ravitsemusterapeutinkin luona. Hän tuli siihen tulokseen että pojalla on ärtyvän suolen oireyhtymä ja kertoi vähän ravintoaineista joita kannattaa välttää. Erityisesti sokerit saavat helposti "vatsan sekaisin" herkkävatsaisilla; fruktoosi ja -oli-päätteiset.
merenhelmi
,
Okei, hyvä tietää! Kiitos kommentistasi. Se on meillä ollut lähinnä sellainen herkku, mutta empäs tiennyt ollenkaan, että vesimeloni on juuri pahimmasta päästä. Toivottavasti poikasi voi nyt paremmin. Nämä terveys- ja ravintoasiat on kyllä välillä niin monimutkaisia juttuja. Mukavaa viikonloppua ja aurinkoista kesää 😊
merenhelmi
,
Moikka! Kiitos kovasti laittamastasi kommentista. Mielenkiintoisia juttuja nämä kyllä ja ihana kun osallistutte tähän keskusteluun 😊 Toisaalta tuntuu niin hankalalta miettiä, mihin sen rajan vetää sokerin kanssa. Itselleni vielä nimittäin melko vieras alue tämä sokerijuttu kokonaisuudessaan. Huhtikuussa jätin pois kaikki karkit, munkit, pullat, sokeria sisältävät rahkat ja jogurtit (vaikka niitä söinkin todella harvoin), kakut, jäätelöt, limsat, alkoholin, kuivatut hedelmät, tuoremehut, vähensin reippaalla kädellä hedelmien syömistä, enkä ostanut mitään mihin on lisätty sokeria (kuten sellaiset näkkileivät yms. mihin on sokeria lisättynä) jne. Tämän muutoksen tein siis sen takia, koska musta tuntui, että esimerkiksi karkit, suklaa ja muut paljon sokeria sisältävät herkut yms teki jotenkin todella huonon olon minulle. Mulla tuntuu olevan jotenkin tosi herkkä elimistö ja niimpä joudunkin kamppailemaan erilaisten oireiden kanssa.. Päätin kokeilla tällaista muutosta ja koittaa välttää sokeria mahd. paljon, ainakin nyt tämän vuoden loppuun saakka. Mutta kuten sanoit, sokeria ei voi näköjään mitenkään ihan kokonaan välttää, en esimerkiksi tiennyt aiemmin, että kurkku ja tomaatit sisältävät myös paljon sokeria! Viinirypäleitä, vesimelonia ja mansikoita syön tosi harvoin, mutta esimerkiksi juuri tomaatit on mun suurta herkkua kesällä. Kiitos kun jaksoit kirjoittaa noin pitkän ja kattavan kommentin aiheesta, opin taas uutta 😊
sunny
,
Heissan! Olen vähän eri mieltä tuosta kannattaako alkaa välttämään esim. mansikoita jne. niiden sisältämän fruktoosin ja glukoosin takia. Onhan se nyt aivan eri asia karsia ruokavaliosta lisätty sokeri, kuin alkaa välttämään kaikkea mikä luonnollisesti sisältää sokeria. Esimerkiksi mansikoissa on niin paljon C-vitamiinia, enemmän kuin appelsiinissa, ja paljon kuituja, joten nämä ja muut terveyshyödyt ovat paljon suurempia kuin mansikasta saadun luonnollisen sokerin haitat. Ainakin oma elimistö reagoi aivan eri tavalla lisättyyn valkoiseen sokeriin kuin luonnolliseen, vaikkapa marjoista saatuun sokeriin. Itsekin pyrin välttämään lisättyä sokeria, en syö karkkeja, jugurtteja, mehuja jne., sillä niistä tulee tukkoinen ja väsynyt olo, mutta ei tulisi mieleenkään jättää ravitsemuksellisesti merkittävät marjat ja vihannekset syömättä niiden sisältämän sokerin takia. Järki käteen. 😃 Teidän juhlistus-eväät näyttää erittäin maukkailta ja terveellisiltä! 😊
merenhelmi
,
Hyvä kommentti, kiitos 😊 Ja siis selvennyksenä, että mulla on nyt vain väliaikaisena kokeiluna tämä sokerin näin rankka karsiminen ruokavaliosta, en missään tapauksessa aio lopullisesti jättää esimerkiksi hedelmiä pois! 😊 Mansikoita syön harvoin, mutta esimerkiksi puolukkaa todella paljon. Ja tätä sokeriasiaa en ole itsekään vielä loppuun asti ajatellut, vain tällaisella kokeiluasteella 😊 Sen takia tämän testiajan aikana tuntuu vähän hankalalta miettiä, mihin sen rajan vetää 😊
Jenny
,
Nam mitä herkkuja,näyttää ihanalta!! Mistä tuo teidän partsin pöytä on?:)
merenhelmi
,
Kiitos! 😊 Ihan Ikeasta vain! 😊
Myy
,
Mulla on jo vuosia ollut suoliston huonon kunnon vuoksi melko lailla tiukka ruokavalio ja olen joutunut jättämään paljon erilaisia ruoka-aineita jopa ihan kokonaan pois. Kannattaa kokeilla ihan yksilöllisesti, mikä sopii ja mikä ei. Mulle ei esimerkiksi vesimeloni, kurkku, ruisleipä tai edes kahvi aiheuta ongelmia, vaikka monille samojen vaivojen kanssa painiville ne ovat juuri niitä pahimpia. Stten taas esimerkiksi tärkkelyssiirappeja, maltodekstriiniä tai perunaa vähänkään sisältäviä en voi syödä lainkaan ilman todella ikäviä oireita. Myös gluteenittomat tuotteet ovat yksi pahimmista, todennäköisesti lisäaineiden ja runsaan tärkkelyspitoisuuden vuoksi. Sokerin syönnissä olen myös välttelylinjalla, koska minullekaan se ei oikein sovi. En kuitenkaan halua olla neuroottinen asian suhteen. Olen havainnut itselleni sopivaksi systeemin, etten oikeastaan koskaan osta kotiin mitään herkkuja, mutta syön kahvilassa tai juhlissa ym. käydessäni omaan ruokavaliooni sopivia herkkuja. Juustokakut on mun ehdottomia lemppareita. Tällä systeemillä perusruokavalio pysyy kunnossa ja herkkuja tulee syötyä kohtuudella. Syön todella paljon kodin ulkopuolella ja vaatii jonkin verran vaivaa ottaa aina selville tuotteiden sisällön. Jos käy samoissa paikoissa, oppii kyllä onneksi suht nopeasti tuntemaan, mitä uskaltaa syödä ja mitä ei.
merenhelmi
,
Moikka ja kiva kun laitoit kommenttia. Kuulostaa hyvältä! Varmasti helpottavaa huomata, mitkä ruoka-aineet sopii itselleen ja mitkä taas ei. Kun tietää ne mitkä ei sovi, on paljon helpompaa kun voi jättää ne suosiolla pois, eikä tarvitse kärsiä ongelmista tai olla aina miettimässä, että mikä huonon olon yms. teki. Itsekin haluaisin herkutella välillä, mutta joudun olemaan nyt ihan kokonaan irti sokerista. Ja sama täällä, juustokakut on ihan mun suurinta herkkua 😃 Täytyy ehkä kokeilla leipoa niitä sokerittomana ja makeuttaa ne jollain muulla.. 😊 Mukavaa ja aurinkoista päivänjatkoa 😊