putkirullauksen hyötyjä

<
Oletteko te kokeilleet Foam rollerin käyttöä, eli putkirullausta? Netti on pullollaan liikkeitä, joita tällä rullalla voi tehdä, mutta tässä postauksessa ajattelin nyt lähinnä muistuttaa teitä kaikkia, miksi putkirullaa kannattaa käyttää.  Listasin tähän postaukseen muutamia tärkeimpiä asioita.

Putkirullaus on yksi tehokkaimpia tapoja palautua, ennaltaehkäistä loukkaantumisia, sekä parantaa muun muassa liikkuvuutta ja suorituskykyä. Foam roller on siis eräänlainen itsensä hierontaväline. Se ei tietenkään vastaa oikeaa hierontaa, mutta on hyvä lisä lihashuoltoon kotioloissa tai vaikka kuntosalilla. Rullalla voi käydä käytännössä koko kropan läpi. Suosittelen siis kokeilemaan ja tekemään rullauksesta arkirutiini, huolimatta siitä, onko innokas liikkumaan vai ei. Tämän kanssa voi rullailla esimerkiksi telkkaria katsoessa, ja pienikin hetki tekee jo hyvää.
Ennen treeniä putkirullaus sopii hyvin lämmittelyyn. Lämmittelyn yhteydessä voi rullailla kevyesti ja pikaisesti, niin sanotusti "availla paikkoja". Treenin jälkeinen rullaus nopeuttaa palautumista vähentämällä treenin aiheuttamaa lihaskipua, sekä poistamalla happoja. Monet sanovat, ettei ennen treeniä tai sen jälkeen kannata rullailla kovin kauaa, mutta vapaapäivinä voi huoltaa kehoa tämän kanssa pidempään.

Putkirullauksen ideana on siis kohdistaa lihakseen jännite/paine, jonka seurauksena lihas rentouttaa "itse itsensä". Lihaksia ja lihaskalvoja saadaan aukaistua. Lihaskalvojen venytyksen sanotaan parantavan lihasten nestekiertoa, vähentävän jännitystä, edistävän lihakseen kertyneiden kuona-aineiden poistumista, sekä vaikuttavan lihaksen venyvyyteen myönteisesti.

Tämä voi muuten aluksi sattua aikalailla, mutta kipu helpottaa kun muistaa rullailla riittävän usein. Siihen miten paljon tämä "sattuu" vaikuttaa putkirullan kovuuden lisäksi myös se, miten paljon painetta omalla kehonpainolla antaa sille alueella mitä rullailee. Ja kannattaa muuten ostaa vähän kovempi rulla, jotta saa kaiken hyödyn irti.

Ennaltaehkäisy on äärimmäisen tärkeää. Kannattaa ehdottomasti alkaa käyttämään tätä putkirullaa, käymään hierojalla ja/tai venyttelemään ennen kuin on liian myöhäistä. Tunnustan, että olen päästänyt itseni vahingossa liian pitkälle tämän asian suhteen. Viime syksynä ryhmäliikuntatunnin ohjaaja sanoi minulle ohimennen, että hartiani ovat liian edessä ja ryhtini on melko huono, ja jos en heti ala tekemään asialle jotain, olen muutaman vuoden päästä niin sanotusti "pahassa jamassa". Olin istunut syksyllä todella paljon ja hartiat olivat kääntyneet eteenpäin, sekä ryhti huonontunut. Niimpä aloitin samantien kiinnittämään kehonhuoltoon parempaa huomiota.


Tässä muutamia asioita putkirullauksesta. Kuinka moni innostui kokeilemaan? Niin ja muistakaa huoltaa kehoanne! :)

Ps. En ole kihartanut hiuksiani näihin kuviin, ne menevät nykyään jostain kumman syystä kiharalle :D

Kuvat Kuntokeskus Huippu

Tykkää-merkinnät

Kommentit

Anonyymi
Anonyymi,
terveet elämäntavat näkyvät ruudun toisellekin puolelle! jatka samaan malliin <3
merenhelmi
Kirjoita kommentti...
IP: 82.99.3.229