putkirullauksen hyötyjä

<
Oletteko te kokeilleet Foam rollerin käyttöä, eli putkirullausta? Netti on pullollaan liikkeitä, joita tällä rullalla voi tehdä, mutta tässä postauksessa ajattelin nyt lähinnä muistuttaa teitä kaikkia, miksi putkirullaa kannattaa käyttää.  Listasin tähän postaukseen muutamia tärkeimpiä asioita.

Putkirullaus on yksi tehokkaimpia tapoja palautua, ennaltaehkäistä loukkaantumisia, sekä parantaa muun muassa liikkuvuutta ja suorituskykyä. Foam roller on siis eräänlainen itsensä hierontaväline. Se ei tietenkään vastaa oikeaa hierontaa, mutta on hyvä lisä lihashuoltoon kotioloissa tai vaikka kuntosalilla. Rullalla voi käydä käytännössä koko kropan läpi. Suosittelen siis kokeilemaan ja tekemään rullauksesta arkirutiini, huolimatta siitä, onko innokas liikkumaan vai ei. Tämän kanssa voi rullailla esimerkiksi telkkaria katsoessa, ja pienikin hetki tekee jo hyvää.
Ennen treeniä putkirullaus sopii hyvin lämmittelyyn. Lämmittelyn yhteydessä voi rullailla kevyesti ja pikaisesti, niin sanotusti "availla paikkoja". Treenin jälkeinen rullaus nopeuttaa palautumista vähentämällä treenin aiheuttamaa lihaskipua, sekä poistamalla happoja. Monet sanovat, ettei ennen treeniä tai sen jälkeen kannata rullailla kovin kauaa, mutta vapaapäivinä voi huoltaa kehoa tämän kanssa pidempään.

Putkirullauksen ideana on siis kohdistaa lihakseen jännite/paine, jonka seurauksena lihas rentouttaa "itse itsensä". Lihaksia ja lihaskalvoja saadaan aukaistua. Lihaskalvojen venytyksen sanotaan parantavan lihasten nestekiertoa, vähentävän jännitystä, edistävän lihakseen kertyneiden kuona-aineiden poistumista, sekä vaikuttavan lihaksen venyvyyteen myönteisesti.

Tämä voi muuten aluksi sattua aikalailla, mutta kipu helpottaa kun muistaa rullailla riittävän usein. Siihen miten paljon tämä "sattuu" vaikuttaa putkirullan kovuuden lisäksi myös se, miten paljon painetta omalla kehonpainolla antaa sille alueella mitä rullailee. Ja kannattaa muuten ostaa vähän kovempi rulla, jotta saa kaiken hyödyn irti.

Ennaltaehkäisy on äärimmäisen tärkeää. Kannattaa ehdottomasti alkaa käyttämään tätä putkirullaa, käymään hierojalla ja/tai venyttelemään ennen kuin on liian myöhäistä. Tunnustan, että olen päästänyt itseni vahingossa liian pitkälle tämän asian suhteen. Viime syksynä ryhmäliikuntatunnin ohjaaja sanoi minulle ohimennen, että hartiani ovat liian edessä ja ryhtini on melko huono, ja jos en heti ala tekemään asialle jotain, olen muutaman vuoden päästä niin sanotusti "pahassa jamassa". Olin istunut syksyllä todella paljon ja hartiat olivat kääntyneet eteenpäin, sekä ryhti huonontunut. Niimpä aloitin samantien kiinnittämään kehonhuoltoon parempaa huomiota.


Tässä muutamia asioita putkirullauksesta. Kuinka moni innostui kokeilemaan? Niin ja muistakaa huoltaa kehoanne! :)

Ps. En ole kihartanut hiuksiani näihin kuviin, ne menevät nykyään jostain kumman syystä kiharalle :D

Kuvat Kuntokeskus Huippu

Tykkää-merkinnät

Kommentit

Ruusunen
,
En ole koskaan kokeillut putkirullausta! Mutta oon kyllä monta kertaa miettinyt et pitäisi varmaan kokeilla. 😊
Anonyymi
,
Onpa sun blogi mennyt tylsäksi ja harmaaksi. Onko tämä muka vielä sillä tasolla, että voit tällä itsesi elättää?
merenhelmi,
Aijaa! Millä perusteella olet tätä mieltä? Kaipaisin palautetta, miksi ajattelet näin! Kiitos jo etukäteen jos perustelet mielipiteesi. Pyrin tottakai ottamaan teidän lukijoiden ajatukset parhaalla mahdollisella tavalla huomioon! 😊 Elätän itseni tällä(kin) hetkellä blogilla, kyllä 😊
www.blogger.com/profile/015246971550904167
merenhelmi,
Aijaa joo! 😊 Kannattaa ehdottomasti kokeilla! 😊
www.blogger.com/profile/015246971550904167
Katri
,
Heippa Veera,

mulle tulee ikävä olo kun joudun antamaan noin herttaiselle tytölle negatiivista palautetta, mutta saatan tietää mitä ylläoleva anonyymi on hakenut kommentillaan.
Olen itsekin huomannut blogissasi hieman ''tylsistymistä''. Postausten sisältö on viime aikoina ollut melko yksipuolista. Kovin paljon keskityt kertomaan mitä olet viime päivinä tehnyt ja mitä aiot kohta tehdä - arki on ihanaa mutta tuleekohan siitä vähän yliannostus? Kuvissa toistuu monesti samat teemat: teepaketteja, kahvikapseleita, muutama läheltä napsaistu detaljikuva sisustuksen yksityiskohdasta. Pienestä kodistanne olisi ihana saada myös ihan laajalla perspektiivillä otettuja kuvia, tai esimerkiksi jotain haavekollaaseja.
Asu- ja meikkikuvia olen myös kaipaillut kovin! Ei aina tarvitse olla valokuvaajan räpsimiä hienoja ''miljöö''otoksia, vaan ihan sisällä otetutkin käyvät. Jospa niitä asujakin on tulossa uuden kaukolaukaisimen myötä? 😊 Jos taas teet meikkiarvosteluja, niin toivon, että otat ''in action'' kuvia, sillä niiden informatiivinen arvo on korkeampi kuin kuva pelkästä huulipunan hylsystä tai vastaavasta.
Viimeinen kritiikin aihe on persoonattomuus. Yksi syy tälle persoonattomuudelle on se, ettei sinun kuvia (itsestäsi) vilise teksteissä niin paljon kuin joskus aikoinaan. Toinen syy on se, että kirjoitustyylisi on todella harkitseva ja melkein siloiteltu. Kun julkaiset esimerkiksi tuotearvostelun, on sävy aina positiivinen ja melkein ylistävä. Ehkä se kuuluu blogisi linjaan, ettet kritisoi tai ilmaise pettymyksiä tuotteista tms. täällä, mutta toisinaan tulee hieman ''purematta nielty'' -fiilis? :/ Uskalla heittäytyä ja kirjoittaa joskus myös painavemmistakin aiheista täällä, jos mielen päällä sattuu jotakin pyörimään! 😊 Lukijatkin intoutuvat silloin herkemmin kommentoimaan.
Persoonattomuutta voi karkoittaa myös ''10 funny facts about me'' -tyylisillä postauksilla tai
merenhelmi,
Hei Katri! Kiitos todella paljon kommentistasi! 😊 En tietenkään pahoittanut mieltäni! Palaute on oikeesti aina todella arvokasta ja pyrin tottakai kehittymään bloggaajana. Nyt kun kaikki kurssitkin on ohitse, on taas aikaa keskittyä ihan eri tavalla blogiin 😊 Niimpä olen siis vain ja ainoastaan todella kiitollinen, että annatte palautetta ja autatte minua kehittymään! 😊 Olen itsekin huomannut, että olen ollut vähän etäisempi ja sellainen "varovaisempi" blogissa kuin aikaisemmin. En oikein itsekään tiedä minkä takia. Mutta kiitos tuhannesti! Olin ainoastaan iloinen palautteestasi! 😊 Nämä asiat otan huomioon jatkossa! Kiitos vielä kun jaksoit kirjoittaa näin pitkästi, nämä ovat minulle arvokasta "tietoa" <3 Ja oikein ihanaa kevättä 😊
www.blogger.com/profile/015246971550904167
Anonyymi
,
Hei!

Miten sait apua hartioiden asentoon ja ryhdin parantamiseen? Itselläni on ongelma juuri kyseisten asioiden kanssa, juurikin opiskelun aiheuttamana.
merenhelmi,
Heippa!

Niimpä joo, sama täällä! Mulla auttoi kun tein erilaisia hartioiden (sekä selän ja niskan) venytysliikkeitä ja aloin vahvistamaan selän lihaksia! 😊

www.blogger.com/profile/015246971550904167
Anonyymi
,
terveet elämäntavat näkyvät ruudun toisellekin puolelle! jatka samaan malliin <3