Stressi pois piikkimatolla

Stressaaminen... Ei ole hyvästä. Siitä lukee nykyään jokapaikassa, kuinka se aiheuttaa mitäkin sairautta, vaivaa tai muuten vain uupumista. Täytyy myöntää, että itsekin stressaan välillä, lähinnä koulujutuista ja tekemättömistä jutuista. Saatan välillä tehdä aika tiukat aikataulut, joissa pysyminen voi olla välillä jopa mahdotonta. Olen kuitenkin yrittänyt päästä stressaamisesta kokonaan eroon, koska siitä ei yleensä ole mitään hyötyä. Itselläni toimivin  keino heti liikunnan jälkeen kakkosena on ehdottomasti: piikkimatto. Täytyy vielä sanoa, että toki pieni määrä stressiä saattaa auttaa parempaan tulokseen esimerkiksi matikankokeessa, mutta pidemmän päälle stressi voi jopa tappaa (niin kuin meidän psykologian muistareissa lukee isolla tummennetulla fontilla, hyvin varoittavasti...)

Oma kokemus: 
Haluan kertoa teille vähän enemmän tästä kyseisestä (ihme)matosta. Jos tunnen oloni stressaantuneeksi, menen makaamaan 10 minuutiksi piikkimaton päälle selällään. Maton piikit osuessa ihoon eivät satu niin paljoa kuin ehkä voisi kuvitella. Kymmenen minuutin kuluttua selkä on tietenkin ihan punainen ja täynnä punaisia pisteitä, mutta olo on rentoutuneempi. 
Vinkkinä sanon, että joskus voi rentoutua niinkin hyvin piikkimaton päällä ollessa, että voi jopa nukahtaa.. Älkää tehkö samaa virhettä. Heräsin nimittäin kerran keskellä yötä, olin nukkunut piikkien päällä yli 5 tuntia ja selkä punoitti aikalailla ja tuli myös vähän kipeäksi. Mutta noin 10 minuuttia on sopiva hyvä aika.

Kuvia piikkimatosta: 

Piikkimatto ja terveys:
+ Vilkastuttaa verenkiertoa ja stimuloi kehon akupunktiopisteitä. Piikkimaton käyttö voi myös lisätä rasvan palamista kehossa ja laukaista erilaisia jännitystiloja.
+ Piikkimaton luvataan rentouttavan, vähentävän univaikeuksia ja stressiä, lisäävän hapenottokykyä ja energiaa, poistavan kuona-aineita ja avaavan tunnelukkoja.


Piikkimaton käyttöohje: 
Piikkimattoa voi käyttää erilaisilla tavoilla, matolla voi maata selällään, istua tai painaa poskea piikkimattoa vasten. (Itse olen aina maannut selällään maton päällä). Aluksi matolla makaaminen saattaa tuntua kivuliaalta, mutta hetken kuluttua keho rentoutuu ja lämpö alkaa virrata selkään. Eri ihmiset voivat reagoida mattoon eri tavoin. Osa saattaa tuntea väsymystä toinen vilua jne. Piikkimaton käytön voi aloittaa makaamalla matolla 10 minuuttia selällään, mutta jos on tottunut siihen, voi aikaa pidentää. Piikkimaton ja ihon väliin voi laittaa ohuen pyyheliinan tai käyttää mattoa ohuet vaatteet päällä. Matolla voi myös olla paljas iho piikkejä vasten jos pystyy.. :)


Huom:
- Herkkäihoisten tulee välttää ihokosketusta maton kanssa. Piikkimaton ja ihon väliin kannattaa laittaa esimerkiksi pyyheliina tai käyttää mattoa ohuet vaatteet päällä. 
- Piikkimattoa ei saa käyttää verenvuototautia sairastavat, eikä verenohennuslääkkeitä käyttävät. 
- Piikkimattoa tulee käyttää varoen jos on jokon ihosairaus, allergista ihottumaa tai sydänvaivoja.


Lähteitä: 
http://olotila.yle.fi/mina/hyvinvointi/piikkimatolla-eroon-stressista-ja-uniongelmista
http://www.iltalehti.fi/terveys/2009092510204533_tr.shtml 
  • Beauty, Health

Tykkää-merkinnät

Kommentit

Anniina,
Haluaisin kanssa koittaa tollasta piikkimattoo, mutta en taida uskaltaa 😃 Pelkään, että se sattuu 😃
www.blogger.com/profile/116767871679065650
Anonyymi
,
Kiitos tästä pienestä infosta!:) Meillä lojuu tuolla kaapissa pari tällästä mattoa jotka äiti ostanut.. ehkä pitäisi kokeilla.