uusi lemppari: hiit-treeni

Ps. Punainen huulilla piristää aina, vaikka sitten treenaamaan lähtiessä! ;) 

Ajattelin pitkästä aikaa kirjoittaa vähän uusimpia kuulumisia liikuntaan liittyen. Olen nimittäin löytänyt ihan uuden lempparin kuntosalilla käymisen, joogatuntien, sekä kehonhuoltovenyttelyn lisäksi. Kävin viime vuoden puolella näytetunnilla hiit-treenistä ja jäin jo ensimmäisen kerran jälkeen ihan koukkuun. Kova puolen tunnin mittainen intervallitreeni antaa energiaa koko päivään. Hiit tarkoittaa siis treeniä, jossa yhtä liikettä tehdään täysillä tietyn aikaa ja ennen seuraavaa liikettä pidetään pieni palauttava tauko. Esimerkiksi Huipun hiitissä, jossa itse olen käynyt, on selkeitä ja kuormittavia liikkeitä kuten kyykkyä, vatsalihaksien tekemistä ja punnerruksia. Hyviä perusliikkeitä, joita voi helposti tehdä oman kehon painolla ilman mitään apuvälineitä. Periaatteessa hiitin voi tehdä kotonakin, mutta olen huomannut, että ohjatuilla tunneilla valvovan ohjaajan "painostuksen alaisena" :) yltää kyllä ihan eri asteiseen suoritukseen.

Pyrin harrastamaan liikuntaa kuusi kertaa viikossa. Yhtenä päivänä se voi olla esimerkiksi rauhallista joogaa, toisena lenkkeilyä, kolmantena kuntosalitreeniä tai uintia ja niin edelleen. Myönnän, että olen joskus (esimerkiksi pääsykoekeväänä) vedonnut siihen, etten muka kerkeä liikkumaan. Mutta kun asiaa ajattelee, en voi kuin nauraa itselleni ja tekosyylleni :) Uskon siihen, että jokaisella on vähintään 15 minuuttia (tai puoli tuntia) päivässä aikaa ottaa lyhyt tehotreeni. Jos tuntuu, että aika on kortilla, hiit on kiireiseen elämään ihan täydellinen valinta. Niinä päivinä kun en oikeastikaan kerkeä uimaan, joogaan tai kahvakuulaan, teen tämän lyhyen, mutta kuitenkin kovan treenin. Hiit nostaa sykettä, kohottaa kuntoa, kiinteyttää, vaikuttaa mielialaan ja antaa huomattavasti energisemmän olon.

Tällä hetkellä hiit taitaa pitää ykkössijaa kuntosalien ohjatuissa treeneissä. Jos et ole vielä käynyt kokeilemassa, voin lämpimästi suositella kyseistä treeniä. 
Ihanaa illanjatkoa kaikille! <3

Tykkää-merkinnät

Kommentit

merenhelmi,
Hei!
Liikun usein, koska nautin siitä ja saan liikunnasta niin paljon energiaa päiviin. En tee kovaa treeniä joka päivä. Niinä päivinä kun minulla on kova uintireeni (liityin juuri Kuopion uimaseuraan...) tai kuntosalitreeni, en harrasta mitään muuta liikuntaa. Joinakin päivinä liikun sitten kevyemmin käyden rauhallisella lenkillä tai tekemällä joogaliikkeitä. Joskus kun on sellainen olo, ettei jaksaisi lähteä uintiin tai kuntosalille, otan kupin kahvia ja yritän motivoida itseäni 😃 Useimmiten se olo, ettei jaksa on vaan pään sisällä ja kun pääsee treeneissä vauhtiin ei välttämättä mieti väsymystä enää ollenkaan.
www.blogger.com/profile/015246971550904167
Maria,
Tuota HIIT:iä pitää päästä testaamaan kyllä, yritin jo kerran mutta ei ihan mennyt se kerta putkeen kun ei tullutkaan tarpeeksi porukkaa juuri sillon. 😃 Ehkä täytyy uskaltaa toisen kerran jos silloin tunti pidettäisi 😊
www.blogger.com/profile/067786859411728917
Anonyymi
,
"Useimmiten se olo, ettei jaksa on vaan pään sisällä". Kiitosta vaan veera! Sulla on todella typerä ajatusmaailma!
T. Uniongelmainen. (Uni ei tule yöllä vaikka kuinka yrittäisi ja päivällä on tosi väsynyt olo ' silti pitäisi jaksaa hoitaa esim. työt ja koulu viimeisillä voimilla)
merenhelmi,
Ymmärrät itsekin, ettei tässä ollut kysymys kenenkään uniongelmasta tai psyykeongelmasta (ne ovat ihan eri asioita kuin sellainen olo, ettei vaan huvita / "jaksa" lähteä lenkille, vaikka oikeasti jaksaisi). Tarkoitin siis sellaista yleistä "vedätystä", ettei muka "jaksaisi" lähteä lenkille, vaikka jaksaa kuitenkin valvoa seuraavat viisi tuntia sohvalla ja katsoa telkkaria 😊
www.blogger.com/profile/015246971550904167
Anonyymi
,
Upeita kuvia jälleen! Punainen väri näyttää aina niin hyvältä huulissa:) Hyvää viikonloppua sinulle <3
Anonyymi
,
Uniongelmainen ano, mitäpä jos sinäkin yrittäisit niillä viimeisillä voimillasi käydä iltasella vaikkapa puolen tunnin lenkillä ennen nukkumaanmenoa? Voisi se uni tulla paremmin sen jälkeen.

Mitenkään vähättelemättä uniongelmaasi (kärsin siitä myös itse), omat uniongelmani ovat vähentyneet huomattavasti siitä, kun aloitin vuoden alusta kuntosaliharrastuksen 2-4 kertaan viikossa. Niinä iltoina kun en salille asti jaksa mennä, hetki rauhallista kävelyä ulkoilmassa alkaa väsyttämään kummasti -> nukun yöni paremmin. Ennen urheilun lisäämistä päivittäiseen rytmiini saatoin nukkua yössä vain 2-5 tuntia, enkä tätäkään aikaa yhtäjaksoisesti. Nykyään uni tulee miltein heti pään osuttua tyynyyn, ja unen kesto on nyt noin 4-6 tuntia/yö. Parannettavaa siis edelleen on, mutta askel askeleelta. 😊
Tiina Eliisa,
Tuo Hiit kuulostaa kyllä todella hyvälle 😊 ja aivan ihania kuvia taas sinusta kaunokainen 😊 punainen on kyllä sinun väri <3 mukavaa viikonlopun jatkoa Veera <3
www.blogger.com/profile/035660921224438758
merenhelmi,
Voi miten ilahduttava kommentti. Kiitos todella paljon 😊 Se kyllä näyttää aina pirtsakalta ja hyvältä. Hyvää viikonloppua sinullekin. <3
www.blogger.com/profile/015246971550904167
merenhelmi,
Aa no voi harmi!

Kannattaa ehdottomasti mennä jokin toinen kerta 😊 Toivotaan parempaa onnea seuraavalle kerralle! Ihanaa viikonloppua Maria! 😊
www.blogger.com/profile/015246971550904167
merenhelmi,
Heippa taas! <3 Kiitos todella paljon! Punainen huulipuna kyllä pelastaa tilanteessa kuin tilanteessa 😊 Mukavaa viikonlopun jatkoa sinullekin ja kiitos illan piristyksestä 😊
www.blogger.com/profile/015246971550904167