venyttely

Heippa taas! Nyt tuntuu, että energiaa ei ole ollut viime aikoina ihan niin paljon kuin alkusyksystä, vaikka olen nukkunut hyvin, liikkunut ja syönyt säännöllisesti, sekä terveellisesti. Johtuu varmasti tästä pimeästä vuodenajasta, mietittiin just poikaystäväni kanssa, että marras- ja joulukuun aikana Kuopiossa on paistanut aurinko meidän laskujen mukaan kahtena päivänä ja muuten on ollut todella hämärää käytännössä kaiken aikaa. Voi myös olla sekin, että keho on jotenkin vähän väsynyt tästä liikunnan aloittamisesta, viimeiset pari vuotta kun meni aika vähäisellä liikunnalla ja nyt olen kuitenkin ottanut sen paremmin osaksi arkeani... Jokatapauksessa pitää nyt vaan muistaa muun muassa ottaa d-vitamiini ja muut vitamiinit, käydä aamulenkillä, juoda paljon vettä, syödä paljon marjoja, jotta jaksaa ahkeroida vielä nämä viimeiset viikot ennen lomaa! :)

Liikunnasta puheenollen, minulta on toivottu aika usein venyttelypostausta ja näihin Aapo Laihon syyskuussa ottamiin kuviin olen kerännyt sellaisia venytysliikkeitä, joita itse "käytän" harvase päivä (näiden lisäksi teen usein myös niska- ja hartiaseudun venytyksiä, venytän pohkeet, kyljet, sekä kädet). Kannattaa muuten tehdä ainakin kerran viikossa noin tunnin mittainen syvävenyttely. Syvävenytellessä liikkeissä pysytään 2-5 minuuttia. Ehkä se tärkein vinkki minkä voisin itse antaa on se, että kannattaa venytellessä keskittyä erityisesti hengitykseen.
Muutamia venyttelyn hyötyjä listattuna:

- Parantaa lihastasapainoa venyttäen kiristyviä ja virheasentoja aiheuttavia lihaksia.
- Vahvistaa kehon syviä tukilihaksia.
- Nivelten liikeradat laajenevat.
- Liikkuvuus paranee.
- Liikuntavammojen riski vähenee.
- Liikkeiden hallinta paranee.
- Keho ja lihakset rentoutuvat.
- Kuona-aineiden poistuminen lihaksista tehostuu.
- Lihasten verenkierto paranee.
- Hapen ja ravintoaineiden kulku lihaksissa paranee.
- Rentouttaa ja vähentää stressiä!
Muutamia tärkeitä asioita venyttelystä:

- Muista lämmitellä ennen venyttelyn aloittamista, jotta ei tapahdu revähtämisiä ja venytettävä kudos saadaan ”vastaanottavaiseksi” venyttelylle.
- Venyttelyt jaetaan lyhyisiin (muutamia sekunteja), keskipitkiin (noin 10-30 sekuntia) ja pitkiin (puolesta minuutista useisiin minuutteihin). Jos syvävenyttelen, keskityn luonnollisesti pitkiin venytyksiin.
- Venyttelyssä kannattaa muistaa säännöllisyys. Venyttelystä on toki aina hyötyä, mutta näkyviä ja tuntuvia tuloksia saat kun muistat venytellä vähintään muutamia kertoja viikossa.
- Etenkin syvävenyttelyn jälkeen kannattaa muistaa juoda paljon vettä. Venyttelyn ansiosta kuona-aineiden poistuminen lihaksista tehostuu, joka voi aiheuttaa päänsärkyä ja huonoa oloa. Ainakin itselläni runsas veden juominen auttaa.
- Kudosrakenteita venyttävää harjoitusta ei kannata tehdä heti ennen treeniä, eikä samantien treenin jälkeen (lue lisää täältä). Kun tarkoituksena on kudosrakenteita venyttävä venyttelyharjoitus, se kannattaa suorittaa vasta muutama tunti esimerkiksi kuntosaliharjoittelun jälkeen tai sitten ihan omana harjoituksenaan (esimerkiksi sellaisena päivänä kun pitää liikunnasta vapaapäivää).
- Itse antaisin venyttelyyn sellaisen vinkin, että keskitä ajatukset venytykseen ja hengitykseen. Jos ajatus harhailee ja hengitystä tulee pidätettyä, ei hommasta tule yhtään mitään. Hengitys auttaa huomattavasti. Uloshengityksen aikana lihas antaa yleensä aina vähän enemmän periksi ja pääset "syvemmälle".
- Venyttely ei saa sattua, mutta venytyksen tunne saa ja pitääkin tuntua.
- Pura aina venytysasento rauhallisesti, etenkin jos olet venyttänyt lihasta monien minuuttien ajan.
- Jos sinulla on jokin vamma, varmista lääkäriltäsi, voiko vammautunutta kohtaa venytellä ja jos voi, miten kannattaa aloittaa kyseisen kohdan venyttäminen.
- Rauhallisen musiikin kuuntelu auttaa keskittymään hetkeen ja itse venytykseen.
Venyttely ennen harjoittelua:
- Jos venyttelet ennen esimerkiksi tanssituntia, yksi venytys kannattaisi olla kestoltaan 7-10 sekuntia.

Venyttely harjoituksen jälkeen:
- Harjoittelun jälkeinen venytys tehdään heti treenin jälkeen. Näin tekemällä päälihakset venytellään pikaisesti. Yhden venytyksen kesto tulisi olla noin 20-30 sekuntia. Jos venyttelet esimerkiksi 2-4 h treenin jälkeen uudelleen, tulisi silloin venytyksen kesto olla noin 1,5-3 minuuttia.

Rehellisesti sanottuna minun ei useinkaan omatoimisessa liikunnassa tule venyteltyä ennen treeniä tai heti treenin jälkeen... Keskityn enemmän syvävenyttelyyn sellaisina päivinä kun pidän muusta liikunnasta taukoa. Toki venytysharjoituksia tulee tehtyä ohjatuilla tunneilla kuten body pumpissa, kehonhuoltovenyttelyssä, joogassa, tanssitunneilla jne.
Muistakaa venytellä! :)

Lähteitä: täällä, täällä, täällä.

Valokuvat: Aapo Laiho, Kuntokeskus Huippu

Venyttely , venyttely hyöty , venyttely liikunta , venyttely ja liikunta , venyttelyn tärkeys , venyttelyn hyödyt , syvävenyttely , syvävenyttelyn hyödyt , venyttelyvinkkejä , näin venyttelet

Tykkää-merkinnät

Kommentit

TJ
,
Pitäis itsekkin venytellä useammin! Tää ei liity aiheeseen, mutta ootteko vielä Aneten kanssa kavereita? 😲
merenhelmi,
Tottakai ollaan! Muutimme vain molemmat Keski-Suomesta syksyn alussa, asuimme ennen kumpikin Keski-Suomessa, Anette Jyväskylässä ja mä Jyväskylässä, sekä Äänekoskella. Anette muutti Vaasaan opiskelemaan syksyn alussa ja mä muutin syyskuun alussa Kuopioon, joten pitkän välimatkan takia ei olla nähty pitkään aikaan, mutta pian kun loma koittaa ollaan taas tiiviisti yhdessä! 😊 Olipas nyt pitkä selostus 😃 Mutta siis, joo, tottakai ollaan!
merenhelmi.indiedays.com
merenhelmi
IP: 82.99.3.229